Ingen Volvo XC90 bland kandidaterna till Årets Bil 2015
Juryn till Årets Bil tog fram sju finalister och av dessa sju har nu vinnaren korats. (Måndagen den 2 mars, i samband med bilsalongen i Genève.
Som väntat, i alla fall enligt auto motor & sports läsare och testlag, tog VW Passat hem titeln.
Nedan kan du läsa mer om de sju finalisterna, presenterade i den ordning de fick sin placering.
Så här röstade ams-läsarna:
Volkswagen Passat: 27%
BMW 2-serie Active Tourer: 21%
Mercedes C-klass: 18%
Citroën C4 Cactus: 15%
Ford Mondeo: 8%
Renault Twingo: 7%
Nissan Qashqai: 4%
De sju finalisterna – presenterade i den ordning de placerade sig i Årets bil 2015
Vinnare av Årets Bil 2015:
Volkswagen Passat stod som klar vinnare när vi testade den utan några större svagheter. Komforten, körglädjen, kvalitetskänslan och säkerheten är bättre än i föregångaren utan att priset drar iväg alltför mycket. Känns lyxigare än förut och finns också med starkare motorer.
Silver. Citroën C4 Cactus ska vara enkel och billig, ungefär som en ”modern 2CV”. Citroën går tillbaka till rötterna med flera smarta detaljer, bland annat Airbumps på sidorna som står emot dörruppslag.
Brons. Mercedes C-klass följer designspråket som etablerades med S-klass: borta är de kantiga linjerna till förmån för böljande former. Mysig interiör och hög komfort, men priset gör den inte tillgänglig för alla precis.
4:a. Ford Mondeo har tidigare hyllats för sin körglädje i mellanklassen. Senaste generationen är lite mer nedtonad, enligt testlaget, men fortfarande fin att köra. Nytt infotainmentsystem och krockkuddar i bältet.
5:a. Nissan Qashqai blev en försäljningssuccé i hela Europa och nu följs den upp med en helt ny modell. Små suvar som inte nödvändigtvis behöver ha fyrhjulsdrift säljer som aldrig förr.
6:a. BMW 2-serie Active Tourer är en framhjulsdriven familjebuss, och det är vanligtvis inget som brukar förknippas med just BMW. Finns med trecylindriga motorer från Mini.
7:a. Renault Twingo är nyskapande i lilla småbilsklassen: den bjuder på bakhjulsdrift och svansmotor. Det ska enligt Renault ge bättre innerutrymmen och mindre svängradie. Tyvärr kommer den inte till Sverige.
Bilarna som inte gick till final
Audi TT
BMW 2-serie Coupé
BMW X4
Citroën C1/Peugeot 108/Toyota Aygo
Fiat 500X
Ford EcoSport
Hyundai i20
Infiniti Q50
Jeep Cherokee
Jeep Renegade
Kia Soul
Lexus NX
Mercedes GLA
Mercedes S-klass Coupé
Mini Cooper
Nissan Pulsar
Nissan X-Trail
Opel Corsa
Porsche Macan
Renault Twingo
Skoda Fabia
Smart Forfour
Smart Fortwo
Subaru WRX STI
Suzuki Celerio