Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen

Efter flera smygvisningar är Honda Civic Type R nu helt officiell. Den nya utmanaren i GTI-klassen har en smart framvagn och lockar för första gången med turbomotor. Spoilern med inbyggda baklampor blev dock inte verklighet.
Annons

Seat: ”Vi kan slå Renaults varvtid på Nürburgring”
Renault Mégane R.S. 275 Trophy ska sätta Seat på plats

Tidigare under måndagen läckte bilder på Honda Civic Type R ut på nätet, och nu är det dags för officiell premiär i samband med bilsalongen i Genève. Som alltid ser verklighetens bilar inte lika häftiga ut som koncepten, och Civic Type R är inget undantag. Särskilt trist är ju att vingen med de inbygda baklamporna inte gick i produktion. WHY?

Vad vi med säkerhet vet är Type R får en fyrcylindrig 2,0-liters turboladdad VTEC-bensinmotor med 310 hästkrafter vid 6.500 r/min (varvtalsstoppet ligger på 7.000 r/min) och 400 Nm vid 2.500 r/min. Till skillnad från tidigare Type R-modeller är nya Civic alltså turboladdad och det ger ordentligt mycket mer vridmoment än i tidigare modeller. 0–100 km/h ska gå på 5,7 sekunder och toppfarten är 270 km/h. 

Konkurrenten Ford Focus RS, som har ”mer än 320 hästkrafter”, har vi ännu inga officiella prestandasiffror för. Men Volkswagen Golf R med 300 hästkrafter fixar 0–100 km/h på 5,1 sekunder (eller 4,9 med DSG-låda) och toppar 250 km/h. Framhjulsdrivna Renault Mégane RS 275 Trophy-R fixar sprinten på 5,8 sekunder.

Nya Honda Civic Type R – helt omaskerad
Officiell: Nya Ford Focus RS – tuffare än någonsin
Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen
Inte så spektakulär som vi hade hoppats. Får hålla tummarna att den levererar på vägen istället.
Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen
Som alltid var konceptet snyggare. Väldigt synd att inte bakvingen med inbyggda lampor blev verklighet.

Till skillnad från både Focus RS och Golf R behåller dock Honda framhjulsdriften i Civic Type R. För att klara kraften har framvagnen en annorlunda design jämfört med standardbilen. Diffbromsen som skickar rätt mängd kraft till det framhjul som har bäst fäste heter Dual Axis Strut. 

Type R-versionen skiljer sig förstås även i övrigt från resten av Civicmodellerna, bland annat med adaptiva dämpare, särskilt programmerad elektrisk styrservo och ett nytt ”+R-läge” som ger en mer aggressiv motorkaraktär, bättre gasrespons, hårdare fjädring och mindre servoassistans. Sexväxlad manuell låda blir standard eftersom ”Civic Type R ska vara en riktig förarbil”.

Hondas mål är att Civic Type R ska vara den snabbaste framhjulsdrivna bilen på Nürburgring – en titel som Renault och Seat just nu bråkar om. Snart är det upp till bevis.

Honda Civic Type R får alltså premiär under Genèvesalongen. Den dyker upp hos bilhandlare senare 2015. 

Uppdatering 3/3: Honda meddelar nu att Civic Type R fixar Nürburgring på 7:50.63. Om det är sant innebär det att Hondan är nästan fyra sekunder snabbare än Renault Mégane RS 275 Trophy-R. Testbilen hade dock ingen luftkonditionering och ingen ljudanläggning.

Hondachefen avgår efter pinsamma kvalitetsmissar
Honda Accord hänger löst – mellanklassen hotas av suvar
Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen

Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen

Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen

Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen

Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen

Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen

Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen

Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen

Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen

Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen

Honda Civic Type R sätter Renault på plats på Ringen

Annons
Annons
Rulla till toppen