Koenigsegg Regera chockar – hybrid med över 1.500 hk och 2.000 Nm

UPPDATERAD: Film där Christian förklarar den avancerade tekniken! Bomben i Genève är Koenigsegg Regera, den nya sporthybriden som chockar mässbesökarna med sina otroliga prestandasiffror. Vad sägs om över 1.500 hk, mer än 2.000 Nm och 0–400 km/h på under 20 sekunder. Jo, du läste rätt! Koenigsegg Regera ska byggas i 80 exemplar och får ett pris på cirka 15 miljoner kronor. Unikt för Regera är en helt ny typ av transmission, KDD.

Först läckte det ut några bilder och enstaka faktauppgifter, men nu har vi äntligen fått pressmaterialet från Koenigsegg för den nya "megabilen" Regera. Namnet får den av det faktum att totaleffekten överstiger en megawatt, alltså 1.360 hästkrafter. I själva verket pratar vi om 1,11 megawatt då den sammanlagda toppeffekten anges till "över 1.500 hk" med mer än 2.000 Nm från V8:an på 5,0 liter och de tre elmotorerna.

En elmotor från brittiska Yasa Motors sitter mellan V8:an och transmissionen (fungerar även som startmotor) och den kompletteras av ytterligare två Yasa-elmotorer som driver vardera drivaxeln till bakhjulen. Koenigsegg Regera är alltså strikt bakhjulsdriven, ingen av elmotorerna arbetar på framhjulen. Den sammanlagda effekten i de tre elmotorerna anges till över 700 hk. Toppeffekten för V8:an är 1.100 hk, med vanlig handelsbensin.

Vi som kan svenska behöver ingen förklaring av namnet Regera. Och "regera" är just vad den nya supersportbilen gör för motoreffekten ger häpnadsväckande prestanda. Med uppenbara problem att hitta grepp i starten säger kanske 0–100 tiden inte så mycket men Koenigsegg uppger att 0–400 km/h ska gå på "under 20 sekunder" – en siffra som aldrig någonsin skådats förut. I intervallet 150–250 km/h behövs det bara 3,2 sekunder, vilket låter helt otroligt.

Enligt Christian von Koenigsegg är nya Regera inte en hybridbil i traditionell mening, även om den kombinerar förbränningsmotor med elkraft. Istället för en konventionell transmission med kugghjul har Regera en riktig nyhet i form av "Koenigsegg Direct Drive Transmission", förkortat till KDD.

Den nya transmissionen har utvecklats Koenigsegg själva och är patentsökt. Exakt hur transmissionen arbetar får vi inga detaljer om (men ska försöka ta reda på) men energiförlusterna blir väsentligt mindre och det finns en direkt kontakt mellan förbränningsmotorn och bakhjulen.

De tre elmotorerna är integrerade i KDD-transmissionen och har bland annat möjlighet till aktiv momentstyrning, det som kallas för "torque vectoring" på engelska. Elmotorerna drivs av ett vattenkylt batteripaket från Mate Rimac, spänningsnivån är 620 volt och kapaciteten 9,27 kWh. Volymen är 67 liter och vikten 115 kilo.

Jämfört med en konventionell dubbelkopplingstransmission adderar KDD-systemet, inklusive batteripaketet, endast 88 kilo till Regera. En begränsad serie på 80 exemplar av Koenigsegg Regera ska byggas och priset anges till 1,8 miljoner dollar – cirka 15 miljoner kronor. Regera blir den andra modellen hos Koenigsegg, ska tillverkas parallellt med Agera-modellerna.

Missa inte denna läsning:

Här är nya Koenigsegg Regera – får 1.500 hästkrafter

Film där Christian förklarar den avancerade tekniken! 

koenigsegg regera agera 2015

De tre elmotorerna i Koenigsegg Regera är integrerade i KDD-transmissionen och har bland annat möjlighet till aktiv momentstyrning, "torque vectoring".

Jämfört med en konventionell dubbelkopplingstransmission adderar KDD-transmissionen, inklusive batteripaketet, endast 88 kilo till Regera.

koenigsegg regera 2015

Enligt Christian von Koenigsegg är nya Regera inte en hybridbil i traditionell mening, även om den kombinerar förbränningsmotor med elkraft.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Koenigsegg Regera gör 0–400 km/h på under 20 sekunder. Brutalaste bilen någonsin!
2156
46