Roterande stjärnmotor – den knäppaste någonsin

Trodde du att moderna bilar innehåller all smart teknik som uppfunnits? Helt fel, även i bilismens tidiga barndom gjordes fantastiska maskiner. Adams-Farwells roterande stjärnmotor är en av dessa och den brukar finnas med när man listar de tio knäppaste motorerna någonsin i historien.
Annons

Stjärnmotorer har nog de flesta av er sett förut. Som namnet antyder sitter cylindrarna i cirkel runt en gemensam vevaxel och några av de mest kända stjärnmotorerna gjordes av Pratt & Whitney till olika flygplansmodeller.

Roterande stjärnmotorer är dock mera ovanligt och där snurrar hela motorblocket och cylindrarna runt en fast vevaxel. Fördelen var att kylningen så att säga ”kom på köpet” och roterande stjärnmotorer fick sin främsta användning på flygplan under första världskriget.

I början av förra seklet tillverkade Adams-Farwell roterande stjärnmotorer, en trecylindrig på 4,3 liter och femcylindrig version på hela 8,0 liter och 50 hk vid måttliga 1.000 rpm. Den här filmen visar en ”Adams-Farwell 6A Convertible Roundabout” från 1906 med en fullt fungerande, femcylindrig roterande stjärnmotor.

Filmen nedtill visar en annan roterande stjärnmotor, den niocylindriga Oberursel U.I som användes i Fokker dreidecker under första världskriget. Flygplanet är mest känt för att ha flugits av den legendariska ”Röde Baronen”, Manfred von Richthofen. Motorn, som var på 100 hk och mycket lätt, byggdes på licens från franska Gnome Delta.

Annons
Annons
Rulla till toppen