Bråket fortsätter – vem ska betala autobahn?

Med motiveringen att bilister från andra länder blir diskriminerade säger EU-kommissionen nej till vägavgifter i Tyskland. Det är tyska politiker som gjort det till en valfråga att utländska turister ska betala extra avgifter när de åker igenom Tyskland. Men efter EU-beslutet lär det inte bli någon vägtull, samtidigt som grundproblemet kvarstår – hur ska slitage och trafiksatsningar finansieras?
Annons

Vart man än ska i Europa så hamnar man nästan obevekligen i Tyskland, på autobahn. Med mycket få undantag går det att göra en resa utan att man på något sätt korsar Tyskland och det har periodvis lett till massiva ”trafikinfarkter”, samtidigt underhållskostnaderna skjutit i höjden.

Problemen är dock inte isolerade till Tyskland. Flera länder i Europa har infört ”turistavgift” som ett sätt att delfinansiera sina satsningar på infrastruktur och underhåll. Men i Tyskland åker man gratis och det har retat upp många tyskar, ett missnöje som en del politiker tacksamt fångat upp – speciellt i södra Tyskland.

Bayerska CSU gjorde det till en hjärtefråga med turistavgift i delstatsvalet för drygt ett år sedan men man fick kompromissa på riksplanet. Förbundskansler Angela Merkel krävde att tyska bilister inte skulle drabbas av ökade kostnader, därför gjorde man en konstruktion där alla turistande bilister skulle få betala (som mest 163 euro per år) samtidigt som fordonsskatten sänktes med lika mycket för tyska bilägare.

Detta fiffiga upplägg gillades i Tyskland men EU-kommissionen var inte lika roade. ”Diskriminering är inte tillåtet enligt EU-rätten” är budskapet, enligt tidningen Der Spiegels nätupplaga. EU-kommissionen motsatte sig alltså egentligen inte vägavgifter, men då ska de vara lika för alla.

Även om CSU-politikerna i Bayern lär muttra en hel del är man inom koalitionsregeringen i Berlin rätt nöjda med EU-kommissionens beslut. Vägavgifter är inte populärt bland de tyska väljarna. Dock kvarstår grundproblemet med de överansträngda vägarna i Tyskland och det kostsamma underhållet. Är det bara tyskarna som ska betala för ett vägnät som nästan hela Europas transportsystem är beroende av?

 

Missa inte denna läsning:

Avgifter på autobahn – så dyr blir bilsemestern

 

Annons
Annons
Rulla till toppen