Första svenska klampningen utförd – på sportbilsägare

Från den 1 mars har svensk polis och tull möjlighet att utföra "klampning", det vill säga låsa fast ett fordon för att förhindra fortsatt färd. Redan samma dag skedde Sveriges första klampning, utanför Uppsala, och det var en sportbilsägare som blev stoppad.

Klampning 1 mars Ventilerna kommer från en tysk tillverkare och de låses fast över däckets luftventil

Ventilerna kommer från en tysk tillverkare och de låses fast över däckets luftventil. Om man sätter hjulet i rörelse läcker luften ut. Minst två ventiler används, annars är det rätt lätt att komma vidare med hjälp av reservhjulet. Klampning är ännu så länge en försöksverksamhet.

Via Facebook meddelar polisen i Uppsala att man utfört Sverige första "klampning" av ett fordon. Möjligheten att låsa fast fordon så att de inte kan köras iväg är en ny metod för Tullverket och svensk polis som trädde i kraft 1 mars. Klampning (från engelskans "wheel clamp") sker som ett försök fram till årsskiftet. Syftet är att hitta rätt typ av låsanordningar för olika fordon.

Den första klampningen skedde alltså samma dag – 1 mars – utanför kontrollplats Tre Ängar intill E4:an, norr om Uppsala. Två personer från Uppsalapolisen satt i en varsin civil polisbil och höll utkik efter lämpliga fordon att kontrollera. Poliserna noterade att en förbipasserande lätt lastbil såg ut att ha väl mycket last. När lastbilen stoppades fann man att bilen var lastad med en sportbil och ett flertal däck på flaket.

Läs mer: Grönt ljus för klampning – polisen får låsa fast din bil

Allt var i sin ordning förutom att lastbilen hade en kraftig överlast på nästan 2.000 kilo. Eftersom vidare färd ansågs trafikfarlig på grund av överlasten beslutade poliserna att klampa bilen. Det utfördes med två ventillås tillverkade i Tyskland som låstes fast på lastbilens däckventiler. Luften läcker gradvis ut om man kör med bilen. Några timmar senare meddelade transportfirman att de lastat om lastbilen. Uppsalapolisen åkte därför tillbaka och tog bort ventillåsen. För bilföraren väntar böter på grund av den kraftiga överlasten

En grupp som polisen ska rikta in sig på speciellt är just yrkesförare. Långa körsträckor och stressiga leveranstider kan få en del förare att strunta i de arbetstider som måste följas. I värsta fall kör de sina stora fordon i ett så uttröttat skick att en olycka kan ske, med ödesdigra konsekvenser.

Läs mer: Klampningslag på gång

Hittills har polisen enbart kunnat hindra en förare med så kalla "muntligt förbud", vilket inte är speciellt verkningsfullt för de som bestämt sig för att bryta mot lagen. Kort efter att polisen försvunnit fortsätter sannolikt färden på samma sätt som förut. Klampning ska förhindra vidare färd, är det tänkt.

 

Missa inte denna läsning:

Polisen klampar yrkesförare – och kanske dig också

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Bra att tull och polis nu fått möjligheten att låsa fast fordon!
375
27