Koenigsegg: "Vätgas är ett filosofiskt feltänk"

Christian von Koenigsegg är Genèvesalongens stjärna, hans nya Regera har tekniska lösningar som får McLaren att tappa hakan. Christian jobbar dessutom på ett motorprojekt som kan slå ut hybrider (som han inte gillar) och han sågar vätgasbilar.

Genèvesalongen är sportbilsmässan nummer ett och Christian får inte vara i fred en minut. Tv-team står i kö liksom kunder och bilnördar. Men det är klart, det är inte många bil-VD:ar som dessutom är utvecklingschefer, framtidsfilosofer, designers och står hela dagarna i sin monter och talar med alla som vill. Tålmodigt och intresserat, väldigt närvarande och glad.

Regera har slagit ner som en bomb på salongen. En sporthybrid utan växellåda. En helt ny typ av bil.

"Inget CVT-gegg, utan direktdrift", som Christian uttrycker saken.

Hur har McLaren, Ferrari och de andra sportbilstillverkarna reagerat?

"Jag är överväldigad över hur förvånande och intresserade alla har varit. Normalt brukar många dölja sitt intresse, men det har man inte gjort nu. Ferrari, McLaren, Lotus,  Pagani, Lotus, Spania och Glickehaus. McLaren och Ferrari bad mig komma över och förklara hur vi gjort. Jag kan säga att det var en del tappade hakor".

Varför är du först?

"Vi kan tänka fritt, göra det vi vill. Kan Ferrari bygga en bil utan växellåda?"

Har du provkört systemet ännu?

"Väldigt lite, men vi har gjort massvis med simuleringar i datorer och jag har kört den extremt mycket i mitt huvud. Vi har tagit befintliga moduler och parat dem på ett nytt sätt. Enbart elmotorerna på bakaxeln ger en accelerationstid 0-100 på 3,2 sekunder, aktiverar vi elmotorn på vevaxeln kommer vi under 3 sekunder, och när vi kopplar in förbränningsmotorn blir det 2,8 sekunder. De här komponenterna fungerar perfekt ensamma, det vet vi, men de har aldrig gjort det här tillsammans förut. Det är lite programmering som återstår."

Du har byggt en hybrid, är det verkligen framtiden?

"Jag gillar inte hybrider generellt sätt, det är för komplicerat och tungt. Men vi har gjort det på ett nytt sätt och kan faktiskt få ut det bästa av både elmotorer och förbränningsmotorn. Väldigt direkt acceleration och dessutom ljudet från en bensinmotor. Att vi gjorde en laddhybrid med laddluckan gömd under regplåten, lite som James Bond, var mest för att vi kunde göra det. Det går ju att ladda upp batterierna på 7-8 minuter med förbränningsmotorn."

Hur går det med ert projekt med förbränningsmotorn med fria ventiler?

"Vi har jobbat på det i 14 år, sju man är anställda på heltid. Just nu jobbar med några stora biltillverkare som håller på att testa och testa. Kamaxeln har funnits i 150 år. Vågar man skippa den? Stänga kamaxelfabriker, bygga nytt. Ingenting får gå fel. Men motorn blir 5 procent lättare, 5 procent mindre och kortare, 50 procent lägre emissioner – om man jämför med den absolut bästa motorn i dag med cylinderavstängning. Och förbrukningen blir 50 procent lägre. Mer vrid, mer topp!"

Det låter som att hybridlösningar blir omoderna…?

"Så länge batterier är tunga och dyra blir det tufft. Grundidén till fria ventiler kommer från Anders Höglund som är chefsutvecklare. Jag har hjälpt till med business, paketering, finansiering och så vidare. Det projektet ligger i ett separat företag."

 Intervjun fortsätter längre ner.

En ren elbil kan inom två år, enligt Halldora von Koenigsegg.

Mitt i intervjun blir vi avbrutna, Christians fru, och tillika företagets ekonomichef och nav, Halldora, berättar att det är två bröder från Dubai som vill växla några ord. De brukar köpa var sin bil. Halldora berättar att Christian har funderat på det här i flera år och började skissa på Regera vid jultid för två år sedan. "Han kör ju en Tesla och det är inte kul när en sjusitsig familjebil kör ifrån en sportbil", säger Halldora.

Prototypteamet är på fem personer och själva bygget av den första bilen gick på två veckor. Under 2014 byggde Koenigsegg åtta bilar.

Firman har skrivit kontrakt för att stanna kvar i Ängelholm under minst fem år. Lokalerna har byggts om en hel del, och nu har man två parallella linjer. Nytt showroom i kontorsmiljö. Totalt jobbar 68 personer på Koenigsegg.

Jag frågar om Christian har planer på en ren elbil. 

"När tekniken är mogen och när det finns teknik som gör bilar ännu roligare så kommer den. Kanske inom två år", säger Halldora.

När Christian kommer tillbaka är han lika glad som vanligt och säger att försäljningen går bra. Väntetiden är uppe i två år, och man ska bygga runt åtta per år.

Genèvesalongen är på många vis "Laddhybridsalongen" men Toyota satsar på vätgas.

"Vätgas skapas med el, vätgas är vansinne för framdrivning av bilar. Det är mycket bättre att köra direkt på el, varför slänga bort flera procent energi under en omvandling? Jag ser det som ett filosofiskt feltänk. Dead end i mitt huvud."

Hur ser du på elbilar?

"Som all annan utveckling kommer batterier att bli lättare, billigare och bättre. Tesla har visat att man på en exklusiv nivå redan nu kan konkurrera på lika villkor som bensinbilar. Utvecklingen går inte att stoppa. El är framtiden."

Vad driver dig?

"Jag tycker att det här är fantastiskt roligt och jag gillar att hitta på nya saker. Jag försöker göra en business av att hitta på saker…"

Och så kommer Halldora och frågar om Christian har tid för ett italienskt tv-team som har väntat en halvtimme. Christian tittar på mig och säger:

"Jag kommer snart tillbaka."

Det är lugnt. Kan vi ses om en timme och göra en film om de tre tekniskt mest intressanta sakerna med Regera?

• Och det gjorde vi. Se filmen ovan!

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Håller med, vätgasbilar har ingen framtid.
448
127