Aston Martin behåller V12-motor och manuell växellåda

Aston Martin har inga planer på att skrota V12-motorn – tvärt om: den ska uppgraderas och användas även i framtida modeller, utan vare sig turbo eller kompressor. Dessutom vill märket vara sist kvar med manuell växellåda.

Aston Martin behåller V12-motor och manuell växellåda
Aston Martins vd Andy Palmer ger i princip en kärleksförklaring till bilentusiasterna, med beskedet att både den manuella växellådan och den högvarviga V12-motorn blir kvar.

Den kanske tydligaste trenden i bilbranschen är att allt fler tillverkare byter från sugmotorer till överladdning med hjälp av turbo eller kompressor, för att sänka den officiella förbrukningssiffran.

Men bilentusiasterna brukar väsnas högt när en sugmotor försvinner och nu förklarar Aston Martin-chefen Andy Palmer för CarAdvice att märkets 6,0-liters V12-motor blir kvar.

"Det finns en tolvcylindrig motor i vår framtid. Våra kunder förväntar sig det", säger han.

På bilsalongen i Genève visades konceptbilen DBX upp – en eldriven crossovercoupé som eventuellt kan bli verklighet. En ny Aston Martin-modell med eldrift gör att märket kan behålla V12-motorn. Den ska dock få en ordentlig uppdatering men den får varken turbo eller kompressor utan förblir en sugmotor.

Förutom V12-motorn har Aston Martin också ett samarbetsavtal med Mercedes-AMG, vilket innebär att nästa generation Vantage får en specialutvecklad, 4,0-liters V8-motor från AMG med dubbla turbo. Nästa Vantage lanseras förmodligen 2017.

En annan kärleksförklaring från Andy Palmer till bilentusiasterna är beskedet att märket behåller den manuella växellådan – inte någon självklarhet idag, speciellt inte i superbilsklassen. Varken Lamborghini eller Ferrari har någon modell med manuell låda kvar.

"Jag skulle älska att vara den sista biltillverkaren som erbjuder manuell växellåda i USA. Det är det jag hoppas på", har Andy Palmer sagt till Car & Driver.

Den här V12-motorn blir kvar hos Aston Martin i ytterligare några år, och får en ordentlig uppdatering – men inte överladdning.

Även den manuella växellådan blir kvar, bekräftar Aston Martin-chefen Andy Palmer.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Manuell låda och V12-motor utan turbo låter som ett utmärkt recept, tycker jag!
285
15