Norska fartkameror lurar svenskar – se upp för ”strekningsmåling”

Sedan några år är en del fartkameror i Norge sammankopplade och mäter inte enbart en bil som passerar, utan räknar också ut snitthastigheten mellan kamerorna. Det lurar många svenskar och på vissa vägavsnitt är var tredje fortkörare från Sverige. En svensk åkte fast elva gånger och fick böta 22.000 kronor.

fartkamera

Varningsskyltarna för fartkameror känner vi igen men många svenska bilister har inte förstått att i Norge mäter man även snitthastigheten mellan kamerorna.

Norska fartkameror lurar många svenskar eftersom det inte räcker med att vara "ögontjänare", det vill säga dra ner hastigheten precis när man passerar kameran. I Norge har man sedan några år ett system med "strekningsmåling", även kallat streknings-ATK, vilket innebär att två eller flera kameror mäter bilars snitthastighet.

I början på 2014 dömdes en 24-årig svensk bilförare till skyddstillsyn och 22.000 kronor i böter för att ha åkt fast elva gånger för fortkörning i Norge, helt ovetande om den nya mätmetoden. Enligt nya uppgifter från GöteborgsPosten är upp till var tredje bötfälld fortkörare vid vissa fartkameror i Norge från Sverige. I Svartskog i riktning mot Oslo var 1.099 av 3.907 fortkörare från Sverige.

Läs också: Premiär för ANPR-systemet: nu filmar polisen din bil
Läs också: Polisen kör med blåljuset tänt – kallas "cruise lights"

Norska fartkameror lurar svenskar – se upp för ”strekmåling”

Det är den här skylten i Norge som du måste se upp med. Då är fartkamerorna sammanbundna och räknar ut snitthastigheten.

"Det är väldigt många svenskar som får väldigt höga böter för fortkörning i Norge," säger polisinspektör Hans Hjertonsson till GöteborgsPosten. "Kanske vet de inte heller att man på flera ställen i Norge mäter medelhastigheten mellan två kameror, inte bara vid kamerorna".

Sträckmätning (strekningsmåling) finns vid Oslofjordstunneln och även vid några andra tunnlar där fartkamerorna är seriekopplade och mäter snitthastighet. Strekningsmåling finns också längs väg 3 mellan Elverum och Trysil, samt på E6 mellan Otta och Dombås. Systemet byggs ut. Fastkamerornas placering är skyltade och markerade med "strekningsmåling".

Lista: Här är fartkamerorna som fångar flest

Böterna är med svenska mått mätt höga i Norge. 80-väg är vanligt i Norge och kör man 86–90 km/h kostar det 1.600 kronor, 91–95 km/h kostar 2.600 kronor, 101–105 kostar 4.900 kronor och 116–120 km/h kostar 10.000 kronor. Stora överträdelser vid lägre hastighetsgränser ser man strängt på i Norge, de som kör mer än 40 km/h för fort på 60-väg får som regel fängelse.

 

Missa inte denna läsning:

10 tecken som avslöjar en civil polisbil – lär dig knepen

Polisen visar nya vapnet i jakten på olagliga bilförare

 

Volvo XC90 polisbil

Nya XC90 är på väg ut till sina första kunder och polischeferna ser förstås möjligheten att beställa en perfekt ledningsbil. Så här skulle den kunna se ut. Klicka på bilden för att läsa mer.

10 fakta om körning i rondell

Kör du på rätt sätt genom en rondell – eller gör du fel omedvetet? Mer än hälften av alla svenska bilister riskerar böter genom felaktig rondellkörning, lär dig mer genom att klicka på bilden.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Japp, jag har åkt fast för fortkörning i Norge! Och det blev dyrt...
91
413