Ny studie: Fyrhjulsdrift invaggar i falsk säkerhet

Den som väljer en fyrhjulsdriven bil och tror att den är säkrare har fel – åtminstone enligt en ny undersökning från Folksam. Fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i olyckor lika ofta som tvåhjulsdrivna.

Ny studie: Fyrhjulsdrift invaggar i falsk säkerhet
Bromssträckan i en fyrhjulsdriven bil är minst lika lång som i en likadan bil med tvåhjulsdrift.

Det säljs fyrhjulsdrivna bilar som aldrig förr i Sverige. Försäljningsökningen beror bland annat på Volvos framgångsrika reklamkampanj – det som brukar kallas Zlataneffekten – men också på att fyrhjulsdrift blivit betydligt billigare och att tekniken finns tillgänglig i bilmodeller. Dessutom ökar suvförsäljningen och där har många modeller fyrhjulsdrift som standard.

Men fyrhjulsdriften ger inte högre säkerhet i trafiken, enligt en ny studie från Folksam. Bilar med fyrhjulsdrift har samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna och de är oftare inblandade i krockar i högre hastigheter.

Framkomligheten kan bli bättre med fyrhjulsdrift, visar undersökningen, men att en fyrhjulsdriven bil skulle löpa mindre risk att råka ut för en olycka är en myt. Det gäller oavsett väglag och om bilen är utrustad med antisladdsystem , enligt Folksam.

"Fyrhjulsdriften verkar invagga förarna i en falsk säkerhet som får dem att underskatta väglaget. Det innebär att det inte är odelat positivt med fyrhjulsdrift, även om framkomligheten är bättre", säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

När föraren accelererar iväg på halt underlag märker hen oftast inte att det är halt tack vare fyrhjulsdriften, men vid en panikbromsning har den fyrhjulsdrivna bilen minst lika lång stoppsträcka som den tvåhjulsdrivna.

"Mitt råd till nybilsköparna är att de inte ska tro att trafiksäkerheten ökar med fyrhjulsdrift. Däremot är det ett bra val om man behöver bra framkomlighet. Att välja bil kan vara svårt och för kundernas skull engagerar vi oss i att informera om fakta, till exempel att fyrhjulsdrift inte ger någon trafiksäkerhetsnytta", säger Matteo Rizzi.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag kör mycket hellre en fyrhjulsdriven bil än en tvåhjulsdriven.
280
140