Nu behöver vi läsarnas hjälp – vad testar Aston Martin här?

Aston Martin testkör en underlig prototyp på E4, och ams-läsaren Eric Lagergren hade påpassligt nog mobilkameran framme. Men vad är det för bil – ny DB9, eldriven GT-coupé eller något helt annat?

En sömnig stint längs Södertäljevägen, och så dyker det upp en mystisk Aston Martin! Nu tar vi auto motor & sport-läsarna till hjälp för att försöka ta reda på vad det är som testas. Bilen ser också ut att ha en Land Rover Discovery som följebil.

Just nu är det svenska vägnätet fyllt med testingenjörer från biltillverkarna, som är på väg hem från vintertestandet i norra Sverige. Under tisdagmorgonen publicerade vi spionbilder på Mercedes testkaravan utanför Sundsvall och nu har auto motor & sport-läsaren Eric Lagergren fått syn på en mystisk Aston Martin-modell på E4:an söder om Stockholm.

"Den hade bur och täckpaneler över c-stolparna. Jag är inte så hemma på Aston Martin men den såg helt klart ut som en testmula", säger han.

På bilden här ovan och i filmen nedan kan vi titta närmare på testbilen men tyvärr avslöjas inte så mycket. Bakluckan ser underlig ut och det finns som sagt paneler kring de bakre takstolparna.

En idé är att Aston Martin testkör en försiktigt uppdaterad modell med små designförändringar. En annan idé är att Aston Martin försöker luras och att det döljer sig något helt nytt under skalet.

Exakt vad det är vi tittar på vet vi faktiskt inte, och därför tar vi gärna er läsare till hjälp. Vad tror du Aston Martin testar på svensk väg? Skriv i kommentarsfältet!

Stort tack till Eric Lagergren för bilden och filmen!

Den eldrivna GT-coupén DBX kommer förmodligen bli verklighet, men det kan dröja några år.

Aston Martin storsatsade inför bilsalongen i Genève med en helt ny, och eldriven, GT-coupé. Den lite högre markfrigången ger crossovervibbar och det är inte alls otroligt att modellen faktiskt sätts i produktion.

"Aston Martin DBX skapades för att trotsa konventionellt tänkande kring det lyxiga GT-segmentet och nå ut till en mer varierad global publik än någonsin tidigare", skrev Aston Martin i pressmeddelandet.

Men vid sidan om den moderna elsportbilen kommer de klassiska V12-motorerna och de manuella växellådorna finnas kvar, har Aston Martin-chefen Andy Palmer avslöjat i en intervju. Han vill till exempel att Aston Martin ska vara sista märket som kan erbjuda manuell växellåda i USA.

"Det finns en tolvcylindrig motor i vår framtid. Våra kunder förväntar sig det", sa han.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det verkar som att Aston Martin har mycket spännande på gång. Framtiden ser ljus ut!
125
21