Första generationen Ford Mustang tillverkades mellan 1964–1966 och klassas som en av de vackraste bilarna som byggts i USA. De klassiska, rena linjerna gjorde Mustang till en otrolig succé på sin tid (rekordåret 1966 såldes det 549.438 bilar!) och än idag är det en av de mest eftertraktade veteranbilarna som handlas för allt större belopp.
Men sen har vi det här med veteranbilars nackdelar. Brytartändning, förgasare, usla trumbromsar, ingen avgasrening, luftkonditionering knappt värd namnet – listan kan göras lång. Är man van vid modern teknik känns det inte alltid så positivt, tyvärr.
De klassiska Mustang-modellerna är så populära (och finns i så stort antal) att eftermarknaden försett ägarna med alla komponenter som behövs. I princip varenda gummilist och kromdetalj går att köpa, nytillverkad. Med hjälp av Ford finns det numera även kompletta karosser att köpa – från Dynacorn – vilket gör att man inte ens behöver rostlaga utan kan bygga nytt från grunden.
Läs också: Nya Ford Mustang testad – med svenska priser
Företaget Revology Cars i Winter Park, Florida, tar fasta på möjligheterna att bygga en ”ny” Ford Mustang men tar konceptet ett steg längre. På ytan ser deras Mustanger ut som toksnygga, pedantrenoverade bilar och det finns inget som avslöjar vad som döljer sig under den vackra ytan. Men öppnar man huven finns det en 5,0-liters direktinsprutad V8-motor med modern automatlåda (eller manuell låda). Hjulupphängningen är ersatt med moderna komponenter, MacPherson-ben fram och en stel bakaxel från förra generationen Ford Mustang (senaste har individuellt upphängd bakvagn).
Bakom de snygga originalfälgarna sitter det moderna skivbromsar runt om och en servoassisterad kungstångsstyrning tillsammans med radialdäck ser till att styrkänslan är klart bättre än på 60-talet. Styrstången är av teleskopmodell, betydligt säkrare vid en krock.
Läs också: Nya Ford Mustang slår M3!
Även inredningen ser original ut men de manuella vevarmarna till rutorna är egentligen vippströmbrytare till elhissarna. Moderna instrument döljer sig bakom glasen och tittar man ner i askfatet finns där USB-uttag. Bakluckan öppnas med ett knapptryck, även den elassisterad. Moderna trepunktsbälte är en liten avvikelse, men känns betydligt säkrare.
Att bygga enstaka specialbilar med normal timtaxa kan bli i princip hur dyrt som helst. Men Revology Mustangerna är serieproducerade i litet antal med stor hänsyn till kostnaderna. Prislistan startar vid 119.500 dollar, vilket med nuvarande kurs gör att man rätt lätt hamnar på sjusiffriga kronbelopp. Inte ”billigt” men kanske inte helt orimligt för en helt ny, handbyggd bil med moderna komponenter och ett års fabriksgaranti.
Missa inte denna läsning:
15 saker du inte visste om Ford Mustang