De har löst problemet med räckviddsångest

Enligt forskare på KTH kan vi snart glömma allt vad räckviddsångest heter. Elbilar kommer att kunna laddas under körning inom fem år. Förutsatt att man kör på en eRoad, det vill säga en elektrisk väg.
Annons

De har löst problemet med räckviddsångest
KTH-forskarna Nicole Kringos och Feng Chen jobbar med elektrisk asfalt. Foto: Peter Larsson
De har löst problemet med räckviddsångest
En asfaltbit med elektrisk ledning.

Dagens elbilar kan köra begränsade sträckor innan de måste laddas. Den så kallade räckviddsångesten har blivit ett välkänt begrepp – och problem – inom elbilsvärlden.

Men forskare på KTH arbetar nu med att lösa problemet hur elbilar ska kunna laddas samtidigt som de körs. Och lösningen ser ut att vara här inom 5-6 år, i form av elektrisk asfalt.

– Vår forskning handlar inte om elektriska vägar i form av räls eller spår i vägbanan, utan allt är inbäddat i asfalten, säger Nicole Kringos, universitetslektor och vetenskaplig ledare för kompetensforskningscentret Road2Science på KTH.

Teknikkomponenterna i sig existerar redan. Det är istället frågor som hur man förbättrar asfaltens hållbarhet så att inte vatten kan sippra ner till den elektroniska utrustningen och hur man lagar asfalten om den går sönder som måste lösas. Det måste dessutom vara säkert för djur och människor att vistas på vägarna.

– Vägunderhållet måste ses över. Det ställs helt nya och komplexa krav på vägarna när de är elektrifierade, säger forskarkollegan Feng Chen.

Asfalten kommer att innehålla induktansspolar, ferritkärnor och informations- och kommunikationsteknik. Tekniken innebär att laddningen av bilar sker trådlöst via magnetfält, så kallad induktion. Framtidens asfaltvägar kommer även att bjuda på fler funktionaliteter. Förutom laddning av elbilar ger elektrifierad asfalt möjligheter för Vehicle-to-infrastructure communication (V2I), det vill säga förarlösa bilar och att samla in solenergi.

– Som sagt, rent elektroteknisk finns det lösningar redan. Nu ska vi testa tekniken ett par år för att hitta den bästa lösningen som garanterar hållbara elektriska vägar. Sedan ska vi ägna ytterligare några år åt att forska om hur vägunderhållet ska gå till, och så måste vägarna förstås byggas, säger Nicole Kringos.

KTH-forskarna ingår i ett stort europeiska forskningsprojektet FABRIC som gör många olika tester ute på de europiska vägarna. FABRIC rör alla delar av framtidens vägar som ska passa för elektriska fordon. FABRIC är en förkortning för ”Feasibility Analysis and development of on-road charging solutions for future electric vehicles”.

Annons
Annons
Rulla till toppen