Att försäljningen av nya suvar har skjutit i höjden de senaste åren har ingen missat. Allt fler väljer en suv istället för en ”vanlig” bilmodell – och det tackar biltillverkarna för. Suvarna är relativt billiga att utveckla men går att sälja dyrare.
Hela suvsegmentet i Europa växte med hela 21 procent under 2014 till 2,5 miljoner bilar enligt siffror från Jato Dynamics, skriver Automotive News. Det är en betydligt större ökning än bilbranschen som helhet – den ökade med 5,3 procent.
Biltillverkarna är förstås inte sena att haka på. Renault har nyss visat upp suven Kadjar, medan både Mazda och Honda visat upp nya småsuvar i form av CX-3 och HR-V.
Klassen ”små suvar och crossoverbilar” ökade med hela 54,4 procent förra året. Det är fortfarande Nissan Qashqai som innehar förstaplatsen – den säljer bättre än samtliga konkurrenter.
Men det finns faktiskt ett segment som växer ännu snabbare än suvarna, och det är elbilarna, där försäljningen ökade med nästan 80 procent – dock från en låg nivå. Det är fortfarande bara 0,47 procent av alla sålda bilar som är eldrivna.
Den enorma ökningen i suvsegmentet sker på bekostnad av små familjebussar, där minskningen var mer än tio procent. Även mellanklassen tappar: minus sju procent.
Men allra mest uppseendeväckande är att cabriolet- och coupébilarna tappar mer än 20 procent. Försäljningen av cabrioletbilar minskade med 20,3 procent och coupéförsäljningen med 23,5 procent.
Dessa två segment är alltså 2014 års stora förlorare.