Problemet med skruvade mätare fick mycket uppmärksamhet under 1990-talet när bilimporten till Sverige tog fart på allvar. Men problemet har inte försvunnit sedan dess – snarare tvärt om. Med elektronikens hjälp kan europeiska ligor enkelt skruva tillbaka mätaren och tjäna tusentals kronor på några sekunders arbete.
Tjuvarna behöver inte heller vara särskilt kunniga. Apparaterna som tyska bilistorganisationen ADAC har testat tillsammans med auto motor und sport har pekskärm och är enkla att använda. Enligt uppgifter från tyska polisen kan var tredje begagnad bil i Tyskland vara mätarskruvad.
Med tanke på att det säljs drygt sju miljoner begagande bilar om året i Tyskland, och den genomsnittliga mätarskruvaren tjänar nästan 30.000 kronor på att justera mätarställningen, kan den här marknaden alltså omsätta enorma belopp i dold värdeminskning. Och det är inte säkert att begagnatköparen märker något – många moderna bilar är byggda så att köparen inte märker någon skillnad om den gått 4.000 eller 8.000 mil.
Problemet är inte bara det högre priset för bilen. Med en felaktig mätarställning kan köparna missa de rätta servicetillfällena. På så sätt kan till exempel intervallet för kamremmen passeras vilket kan leda till allvarliga motorskador som är extremt dyra att reparera.
”Det finns inget 100-procentigt skydd, och det är köparen som har bevisbördan. Det innebär att den som misstänker att mätaren är skruvad måste bevisa att säljaren visste om det för att kunna hävda bedrägeri”, säger Martin Diebold, som jobbar med trafiklagstiftning i det tyska advokatsamfundet till auto motor und sport.
Många bilar i Tyskland köps med privatleasing där man i villkoren anger årlig körsträcka. För att få ned kostnaden är det gynnsamt med en låg, årlig körsträcka och därför använder många bilägare med rymligt samvete möjligheten att ”småskruva” bilen en gång om året. Det gör att även om man har en fullt korrekt ifylld servicehandbok med rätt stämplar så kan mätarställningen ändå vara fel.
Så mycket tjänar mätarfifflaren
Volkswagen Golf TSI (122 hk, Masters, DSG, Pluspaket) -13
Mätarställning | Pris hos bilhandlare | Vinst för mätarfifflaren |
6.000 mil | 148.000 kr | |
3.500 mil | 155.500 kr | +7.500 kr |
2.000 mil | 161.000 kr | +13.000 kr |
Volvo XC90 D5 AWD R-Design Automat -12
Mätarställning | Pris hos bilhandlare | Vinst för mätarfifflaren |
8.000 mil | 295.900 kr | |
6.000 mil | 304.400 kr | +8.500 kr |
2.000 mil | 323.000 kr | +27.100 kr |
Mercedes S 500 -09
Mätarställning | Pris hos bilhandlare | Vinst för mätarfifflaren |
12.000 mil | 267.200 kr | |
8.000 mil | 288.600 kr | +21.400 kr |
4.000 mil | 312.300 kr | +45.100 kr |
Prisuppgifterna kommer från KVD/Bilpriser.se.
Så går mätarfifflet till
Eftersom tillverkarna inte skyddar sina bilar mot olagliga ingrepp kan kilometersiffran ändras barnsligt enkelt. Numera behövs inga mekaniska verktyg utan en liten datorenhet för 1.500 kronor.
I alla moderna bilar finns ett OBD-uttag som exempelvis verkstäderna använder vid service. Där kopplar mätarfifflarna in sig, och i datorn kan sedan det nya kilometertalet skrivas in. Klart!
Foto: Dino Eisele