Premiär: Jaguar visar helt nya XF – lättare och snyggare

Det är dags för en helt ny generation Jaguar XF. Med låg vikt och läcker design ska utmana Audi och BMW i den övre tjänstebilsklassen om köpare som är trötta på att köra tyskt.

Premiär: Jaguar visar helt nya XF – lättare och snyggare
Jaguars designteam har i princip tagit nya XE och "förstorat upp" den några steg – och vips! Här kommer nya Jaguar XF.

Det börjar dyka upp premiärer inför bilsalongen i New York. Land Rover har redan visat upp nya Range Rover Sport HST, och från en annan del av koncernen är det nu dags för en riktigt stor nyhet: andra generationen Jaguar XF.

Nykomlingen visades upp under ett spektakulärt pressevent i London, där en stuntförare körde bilen över Themsen på en tunn lina.

Designmässigt bygger nya Jaguar XF vidare på samma tema som nya instegsmodellen XE – det märks tydligt. Bakpartiet är i princip klonat direkt från XE, men i något större skala.

Jaguar brukar ofta skryta om den låga tjänstevikten, som ska ge bättre köregenskaper och lägre förbrukning. XF bygger på märkets nya plattform som till tre fjärdedelar består av aluminium. Det gör Jaguar XF upp till 190 kilo lättare än dagens modell, och samtidigt 30 procent styvare.

Precis som i Jaguar XE får också nya XF ta del av de fyrcylindriga motorerna som kallas Ingenium. Dieselmodellerna lär bli vanligast, särskilt för tjänstebilskunderna. Där finns två varianter att välja på: 163 hästar och 380 Nm eller 180 hästar och 430 Nm, där den svagare varianten har ett koldioxidutsläpp på 104 gram per kilometer.

Är du ute efter mer prestanda kommer också en 3,0-liters dieselmotor med dubbla turbo på 300 hästar och 700 Nm. För den som hellre tankar bensin finns en kompressormatad V6-motor på 380 hästar och 450 Nm. Senare lär den kompletteras med både fyr- och åttacylindriga alternativ – och kanske också en hybridvariant.

Svenska bilköpare som är ute efter fyrhjulsdrift kan nu också få det till Jaguar XF, men det är ännu inte klart till exakt vilka motorer.

Interiören bjuder på en hel del nytt, bland annat infotainmentsystemet InControl Touch Pro. Designspråket är helt annorlunda jämfört med lyxlimousinen XJ.

Jaguar har länge legat en bit efter konkurrenterna med infotainmentsystemet som sköter navigation, klimatanläggning, musikspelare och bilens andra funktioner. XF får det nya systemet InControl Touch Pro, som har större skärm (10,2 tum), internetuppkoppling och snabbare processor. Framför föraren finns inga analoga mätare utan en 12,3-tumsskärm där informationen kan anpassas i olika lägen.

Precis som tidigare är målet med Jaguar XF att sno kunder från BMW 5-serie, Audi A6 och Mercedes E-klass. Det ska bland annat göras med ny teknik, som "Configurable Dynamics" där föraren kan ställa in ett särskilt läge för dämparna, styrningen, motorn och växellådan.

Det vanligaste är att nya modeller är större än föregångaren, men med Jaguar XF är det tvärt om: nykomlingen är sju millimeter kortare och tre millimeter lägre, men axelavståndet växer med 5,1 centimeter vilket ska ge bättre utrymmen.

"Den nuvarande XF-modellen är nästan åtta år gammal och jag tycker den har åldrats väl. Jag ville översätta XF-fronten till det nya familjeutseendet. Jag ville att fronten skulle se lite hotfull ut, men inte aggressiv eller vulgär", säger designchefen Ian Callum till Autocar.

Jag tycker Jaguar XF ser riktigt bra ut. Snyggt jobbat!
478
41