Saabmodellerna som borde blivit verklighet – eller inte…

Saab har ett fantastiskt arv med roliga konceptbilar och galna idéer. Påhittiga ingenjörer kom ibland fram med lösningar på problem som inte borde finnas. Bland de bortglömda experimentbilarna finns bland annat superläckra EV-1 och framtidsbilen Phoenix. Vilken är din favorit?
Annons

Saabmodellerna som borde blivit verklighet – eller inte...
Saabmodellerna som borde blivit verklighet – eller inte...

Snygg Golfutmanare

Under de sista åren, när den ekonomiska snaran kring Saab snördes åt ännu hårdare, misstänkte många att den kluriga biltillverkaren skulle dra ned på antalet konceptbilar – de genererade ju inte direkt några pengar i kassan. Men det blev snarare tvärt om. Vi fick se både 9-X Air, 9-4X, Aero X och 9-3X inom loppet av några år.

Att lansera en konkurrent i Golfklassen hade funnits på Saabs agenda länge – 9-3 hörde till mellanklassen och det behövdes en mindre modell med Saabtypiska drag. Därför kom 9-X BioHybrid och den öppna versionen 9-X Air med tygtak, båda 2008.

Den ekonomiska krisen satte stopp för serieproduktion, men tänk om…!

 Roliga fakta: Saab 9-X gick på etanol och hade hybridteknik som gav extra ”boost” på 19 hästkrafter.

Saab har fortfarande kvar sin officiella kanal på Youtube
Saab lever i USA: "Kunderna är väldigt känslosamma"
Saabmodellerna som borde blivit verklighet – eller inte...

Topphemlig framtidsbil

På den där tiden när biltillverkarna inte byggde konceptbilar utan framtidsstudier eller experimentbilar lanserades EV-1 – som tagen ur framtiden. Det var karossbyggaren Leif Mellberg som fick uppdraget att sätta ihop den. På tre månader! Bygget av bilen var superhemligt, kan vi läsa på sidan Mellbergs Custom:

”Verkstaden var försedd med en sluss som inte släppte in någon som inte hade med saken att göra, endast nyckelpersonerna från Saab var behöriga. Leif fick jobba nästan dygnet runt i tre månader, med neddragna gardiner, för att få klart bilen i tid. Bilen levererades sedan mitt i natten av en täckt lastbil, för att dagen efter presenteras för världen.”

”Vore den ett flygplan skulle den ha lyft för länge sedan. Den går nämligen fortare än de flesta sportplan: 270 kilometer i timmen”, skrev Expressen.

 Roliga fakta: Saab EV-1 hade solceller på taket – som dock inte var äkta! Enligt Mellbergs Custom hann de beställde solcellerna inte komma fram i tid, så Saab satte falska solceller på taket istället.

Quiz: Hur mycket kan du om Saab?
Saabmodellerna som borde blivit verklighet – eller inte...
Foto: Ballista/Creative Commons/Wikimedia

Halvkombin som aldrig blev av

Så här i efterhand finns det flera konceptbilar som verkligen borde ha satts i produktion. När det gäller Saab 98 är det kanske lite mer osäkert… Designmässigt är den så att säga inte riktigt i samma liga som EV-1.

Saab 96 skulle få ett halvkombisyskon och projektet startades 1974 under namnet X14. Tekniken kom från Saab 95. Men den var praktisk nog, tyckte cheferna, och med nya Saab 99 behövdes inte 98.

 Roliga fakta: Saab har haft flera bruna kulörer att välja på genom åren, denna heter Siennabrun.

Slå till på fullmatad Saab 9-4X Aero – en framtida samlarbil
Saabmodellerna som borde blivit verklighet – eller inte...
Foto: Lukasz19930915/Creative Commons/Wikimedia
Saabmodellerna som borde blivit verklighet – eller inte...
Foto: Ballista/Creative Commons/Wikimedia

Hemliga projektet som blev en Daihatsu

Bland modellnamn som verkligen inte hade fungerat idag finns Saab Paddan. Men namnet var heller inte tänkt att följa med till den serietillverkade modellen.

Paddan byggdes för att testa tekniken i kommande Saab 99. Karossen kom från Saab 96 men breddades med 20 centimeter.

 Roliga fakta: Saab lyckades lura omgivningen länge med Paddan – det var inte förrän testförarna tog med en ”vanlig” 96 som den bredare karossen syntes. Då klistrade Saab istället på emblem från Daihatsu…

Första provkörningen av eldrivna Saab 9-3: "Kan bli något stort"

…och här är ytterligare fyra konceptbilar som (kanske?) borde blivit verklighet

Saabmodellerna som borde blivit verklighet – eller inte...
Saab Blue Spirit, där bara måsvingedörrarna tog 280 timmar att bygga. ”Syftet med bygget var att visa alla möjligheter en begagnad Saab 99 kan erbjuda när man ville bygga om egna bilar”, enligt sajten mellbergscustom.com. Foto: Lukasz19930915/Creative Commons/Wikimedia
Saabmodellerna som borde blivit verklighet – eller inte...
Saab Catherina var en läcker liten sportbil med targatak som byggdes i två exemplar i Katrineholm. Foto: Lars-Göran Lindgren/Creative Commons/Wikimedia
Saabmodellerna som borde blivit verklighet – eller inte...
Saab Monster var egentligen en toreadorröd Saab 93 med två (!) motorer och ”över 100 hästkrafter”. Toppade 196 km/h. Foto: Ballista/Creative Commons/Wikimedia
Saabmodellerna som borde blivit verklighet – eller inte...
Sist ut i raden av konceptbilar från Saab blev Phoenix som skulle visa hur framtida modeller kunde se ut. Saab skröt bland annat om det låga luftmotståndet med ”winglets” på sidorna och infotainmentsystemet IQon.

Källor: Swedish Concept Cars, Saab Museum

Volvos tio mest spektakulära konceptbilar – vilken är din favorit?
8 exempel på att bilvärlden var lite bättre – eller sämre – på 90-talet
Annons
Annons
Rulla till toppen