Snygg Golfutmanare
Under de sista åren, när den ekonomiska snaran kring Saab snördes åt ännu hårdare, misstänkte många att den kluriga biltillverkaren skulle dra ned på antalet konceptbilar – de genererade ju inte direkt några pengar i kassan. Men det blev snarare tvärt om. Vi fick se både 9-X Air, 9-4X, Aero X och 9-3X inom loppet av några år.
Att lansera en konkurrent i Golfklassen hade funnits på Saabs agenda länge – 9-3 hörde till mellanklassen och det behövdes en mindre modell med Saabtypiska drag. Därför kom 9-X BioHybrid och den öppna versionen 9-X Air med tygtak, båda 2008.
Den ekonomiska krisen satte stopp för serieproduktion, men tänk om…!
Roliga fakta: Saab 9-X gick på etanol och hade hybridteknik som gav extra ”boost” på 19 hästkrafter.
Saab lever i USA: "Kunderna är väldigt känslosamma"
Topphemlig framtidsbil
På den där tiden när biltillverkarna inte byggde konceptbilar utan framtidsstudier eller experimentbilar lanserades EV-1 – som tagen ur framtiden. Det var karossbyggaren Leif Mellberg som fick uppdraget att sätta ihop den. På tre månader! Bygget av bilen var superhemligt, kan vi läsa på sidan Mellbergs Custom:
”Verkstaden var försedd med en sluss som inte släppte in någon som inte hade med saken att göra, endast nyckelpersonerna från Saab var behöriga. Leif fick jobba nästan dygnet runt i tre månader, med neddragna gardiner, för att få klart bilen i tid. Bilen levererades sedan mitt i natten av en täckt lastbil, för att dagen efter presenteras för världen.”
”Vore den ett flygplan skulle den ha lyft för länge sedan. Den går nämligen fortare än de flesta sportplan: 270 kilometer i timmen”, skrev Expressen.
Roliga fakta: Saab EV-1 hade solceller på taket – som dock inte var äkta! Enligt Mellbergs Custom hann de beställde solcellerna inte komma fram i tid, så Saab satte falska solceller på taket istället.
Halvkombin som aldrig blev av
Så här i efterhand finns det flera konceptbilar som verkligen borde ha satts i produktion. När det gäller Saab 98 är det kanske lite mer osäkert… Designmässigt är den så att säga inte riktigt i samma liga som EV-1.
Saab 96 skulle få ett halvkombisyskon och projektet startades 1974 under namnet X14. Tekniken kom från Saab 95. Men den var praktisk nog, tyckte cheferna, och med nya Saab 99 behövdes inte 98.
Roliga fakta: Saab har haft flera bruna kulörer att välja på genom åren, denna heter Siennabrun.
Hemliga projektet som blev en Daihatsu
Bland modellnamn som verkligen inte hade fungerat idag finns Saab Paddan. Men namnet var heller inte tänkt att följa med till den serietillverkade modellen.
Paddan byggdes för att testa tekniken i kommande Saab 99. Karossen kom från Saab 96 men breddades med 20 centimeter.
Roliga fakta: Saab lyckades lura omgivningen länge med Paddan – det var inte förrän testförarna tog med en ”vanlig” 96 som den bredare karossen syntes. Då klistrade Saab istället på emblem från Daihatsu…
…och här är ytterligare fyra konceptbilar som (kanske?) borde blivit verklighet
Källor: Swedish Concept Cars, Saab Museum