Svensken om nya jobbet: ”Det är som att ro i skit”

Han bytte från ryska Gaz till Avtovaz – men det var inte frivilligt. Bo Andersson ställs inför enorma utmaningar i den ryska bilindustrin. "Jämfört med Gaz är allt tio gånger svårare här", säger han till DN.
Annons

Sedan ett drygt år är det svensken Bo Andersson som är vd för ryska Avtovaz, landets största biltillverkare. Men det var inget frivilligt beslut att byta från Gaz, där han blev vd 2009, till Avtovaz, berättar han i en lång intervju i Dagens Nyheter.

Hans jobb går till stor del ut på att bryta gamla mönster, stoppa den utbredda korruptionen och få in Avtovaz i 2010-talet. Men det är inget enkelt uppdrag.

”Varje dag känns som en förlorad dag. Jämfört med Gaz är allt tio gånger svårare här. Det är som att ro i skit”, säger Bo Andersson till DN.

7 fantastiska och bortglömda bilar från Sovjetunionen
Putins ryskbyggda limousine får V12-motor från Porsche

När han var chef för Gaz började han med att sparka halva arbetsstyrkan, 50.000 personer. Hos Avtovaz har han redan sagt upp 15.000 personer första året.

Bo Andersson har själv varit nära att bli av med jobbet tre gånger. Men premiärminister Dmitrij Medvedev har hållit honom kvar. Dessutom verkar Vladimir Putin uppskatta Bo Anderssons insatser.

”Jag är extremt imponerad av honom. Varje möte jag varit på med honom kommer han utan anteckningar, gör noteringar och fattar sedan beslut”, säger Bo Andersson till DN.

Bo Andersson beskrev sig själv som ”Rysslands mest hatade man” i en intervju med auto motor & sport när han var vd för Gaz, men att säga upp 50.000 människor innebar också en nystart.

”Det jag känner mig mest stolt över är de 13 fabriker vi har idag, där vi sysselsätter 52.000 människor. Jag har gett folk hopp om framtiden”, sa han till auto motor & sport.

Nordkorea köpte bilar av Volvo – men betalade aldrig
Bernie Ecclestone hyllar Putin: "En trevlig kille"
Annons
Annons
Rulla till toppen