Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6

Cadillac storsatsar med flera nya modeller fram till 2020 – och många av dem ska också säljas i Europa. Lyxlimousinen CT6 ska vara lättare än konkurrenterna, men det påståendet finns det vissa frågetecken kring.
Annons

Låg vikt är något som fler biltillverkare satsar på. Senast under måndagen skröt Jaguar om att nya XF väger mindre än konkurrenterna, vilket gynnar både köregenskaperna och utsläppen.

Nästa biltillverkare att haka på lättviktståget är ett märke som kanske inte gjort sig kända för just låg tjänstevikt tidigare. Lyxbilen Cadillac CT6 ska enligt pressmeddelandet vara ungefär lika stor som en BMW 7-serie (den korta versionen), men med en tjänstevikt på 1,7 ton ska den samtidigt vara lättare än både BMW 5-serie, 6-serie och Mercedes E-klass.

Cadillac smygvisar CT6: Nytt försök i stora lyxklassen
Cadillac CTS-V får 649 hk – knäcker BMW och Mercedes

Tittar vi närmare på det påståendet ser vi att det inte stämmer helt och hållet. Den lättaste 5-serien heter 520i och väger 1.670 kilo. Jämför vi modellversioner med liknande effekt får vi hoppa upp till 528i (med 245 hästar) som väger 1.685 kilo.

Hos Mercedes är det E 200 som är lättast med en tjänstevikt på 1.615 kilo. Här finns ingen fyrcylindrig turboversion med lika mycket effekt som CT6. Men hur som helst är det imponerande med en tjänstevikt på 1,7 ton för en stor lyxlimousin. Med en tjänstevikt på 1,7 ton är Cadillac CT6 omkring 200 kilo lättare än både BMW 7-serie och Mercedes S-klass.

Detta är en del av Cadillacs storsatsning med totalt åtta nya modeller som ska lanseras före 2020. Många av dem ska också säljas i Europa.


”CT6 är lättare än BMW 5-serie, 6-serie och Mercedes E-klass”

Cadillacs pressmeddelande

Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6

En skillnad jämfört med BMW 7-serie är att instegsmotorn i Cadillac CT6 är fyrcylindrig, i form av en 2,0-liters turbomotor med 270 hästar. Det finns också två V6-motorer, antingen med eller utan turbo på 340 eller 400 hästkrafter.

Eftersom dieselmodeller inte är populära på hemmamarknaden finns inga dieselmotorer, men däremot kommer en laddhybridversion med bensinmotor.

De största GM-flopparna – grotesk familjebuss och falsk lyx

”Tyst som ett bankfack”

Interiört bjuder Cadillacs nya lyxlimousin på stolar med fem massagefunktioner, surroundljud med 34 högtalare, trådlös telefonladdning, exklusiv läderklädsel och en ljudnivå som, åtminstone enligt Cadillac, är ”på samma nivå som i ett bankfack”.

Det finns också en 360-graderskamera som kan visa området kring bilen – även när den är avstängd och låst. Det skulle kunna fungera bra för att identifiera eventuella biltjuvar, men det finns trots allt en del juridiska frågetecken kring att filma när föraren inte själv sitter i bilen.

Ska åka hem till kunderna

Här i Europa har Cadillac bara 46 återförsäljare, men märkeschefen Johan de Nysschen har en intressant idé om hur märket ändå ska kunna öka försäljningen.

”Vi undersöker om det finns utrymme för att ha bara ett fåtal flaggskeppsbutiker och sedan köra bilarna till potentiella kunder, och låta dem testa bilarna och göra klart affären i hemmet. I så fall skulle vi kunna hämta bilen när den ska servas och utnyttja det existerande nätverket med GM-återförsäljare”, säger han till Autocar.

Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6
Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6
Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6

Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6
Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6
Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6
Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6
Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6
Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6
Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6
Cadillac slirar på sanningen med nya lyxmodellen CT6

7 imponerande fakta om bilkrisen – så farligt nära konkurs var GM
Cadillac ATS kan bli årets överraskning: "Som en lättad 3-serie!"
Annons
Annons
Rulla till toppen