Vi listar Sveriges elbilar och hybrider – hitta din favorit

Hybriderna ökar snabbt i popularitet bland tjänstebilisterna, med lägre förmånsvärde och möjlighet att köra på eldrift. Här listar vi alla elbilar och hybrider på tjänstebilsmarknaden.

Vi listar Sveriges elbilar och hybrider – hitta din favorit
Dieselbilar är fortfarande vanligast bland tjänstebilisterna men elbilar och hybrider blir allt populärare. Toyota var tidigt ute bland hybridmodellerna med Prius, som nu också finns som laddhybrid.

Det blir allt vanligare att välja en elbil eller hybrid som tjänstebil, även om ökningen sker från en mycket låg nivå. Här nedan har vi sammanställt alla elbilar och hybrider på tjänstebilsmarknaden med hjälp av nybilsguiden FACIT.com.

Att ladda en elbil i ett jordat uttag kan ta upp till nio timmar, men den korta räckvidden blir ett problem för tjänstebilsförare som behöver åka långa sträckor. Snabbladdare som kan ladda upp elbilen till ungefär 80 procent på en halvtimme är ovanligt, men Tesla har byggt ut ett nätverk av så kallade "superladdare".

"Sverige är fortfarande är ett u-land jämfört med till exempel Holland, Norge, Finland, Danmark och de baltiska länderna när det gäller tillgång på laddstationer", säger Håkan Nilsson, testansvarig på FACIT.com.

Om elbilar fortfarande är ovanliga som tjänstebilar ökar hybriderna enormt. Här luras ofta köparna att tro på de låga förbrukningssiffror som tillverkarna anger. En hybrid kan vara törstigare än en vanlig bensin- eller dieselbil på grund av elmotorns begränsade användningsområde och den högre tjänstevikten. Speciellt gäller det om bilen är fyrhjulsdriven.

När auto motor & sport testade Lexus NX 300h drog den till exempel 62 procent mer än Lexus uppger.

"Förtjänsten ligger istället i skattebefrielse och låga förmånsvärden för föraren", säger Håkan Nilsson.

Elbilar

Märke Modell Instegspris Räckvidd (km) Drivning
Renault Zoe 209.000 kr 210 Fram
Nissan Leaf 245.590 kr 199 Fram
Volkswagen E-Up 271.900 kr 160 Fram
Nissan Evalia 334.938 kr 170 Fram
BMW i3* 339.900 kr 160 Bak
Kia Soul 369.900 kr 212 Fram
BMW i3 REX* 375.900 kr 300 Bak
Volkswagen E-Golf 379.900 kr 190 Fram
Ford Focus Electric 404.000 kr 162 Fram
Tesla Model S 60 kWh 652.000 kr 390 Bak
Tesla Model S 85 kWh 742.000 kr 502 Bak
Tesla Model S D 85 kWh 1.094.650 kr 502 4WD

*) Siffran kommer från BMW:s egen förbrukningscykel.

Hybrider

Märke Modell Bränsletyp Instegspris Drivning
Toyota Yaris Hybrid Bensin 163.900 kr Fram
Honda Jazz Hybrid Bensin 189.900 kr Fram
Toyota Auris Hybrid Bensin 198.900 kr Fram
Lexus CT 200h Bensin 239.500 kr Fram
Toyota Prius Bensin 274.400 kr Fram
Ford Mondeo Hybrid Bensin 310.000 kr Fram
Toyota Prius+ Bensin 313.900 kr Fram
Lexus IS 300h Bensin 324.400 kr Bak
Peugeot 3008 HYbrid4 Diesel 354.900 kr 4WD
Citroën DS5 HYbrid4 Diesel 359.900 kr 4WD
Lexus NX 300h Bensin 361.700 kr Fram
Lexus NX 300h AWD Bensin 373.700 kr 4WD
Mercedes C 300 Bluetec Hybrid Diesel 379.000 kr Bak
Peugeot 508 RXH HYbrid4 Diesel 389.900 kr 4WD
Lexus GS 300h Bensin 395.500 kr Bak
Mercedes E 300 Bluetec Hybrid Diesel 399.000 kr Bak
BMW ActiveHybrid 3 Bensin 516.000 kr Bak
Audi Q5 Hybrid Bensin 534.700 kr 4WD
Lexus RX 400h Bensin 584.200 kr 4WD
BMW ActiveHybrid 5 Bensin 592.500 kr Bak
Volkswagen Touareg Hybrid Bensin 834.900 kr 4WD
Mercedes S 300 Bluetec Hybrid Diesel 859.000 kr Bak
BMW ActiveHybrid 7 Bensin 904.000 kr Bak
Lexus LS 600h Bensin 1.136.800 kr 4WD

Laddhybrider

Märke Modell Bränsletyp Instegspris Drivning
Volkswagen Golf GTE Bensin 360.780 kr Fram
Toyota Prius Plugin Hybrid Bensin 365.400 kr Fram
Audi A3 E-tron Bensin 372.500 kr Fram
Opel Ampera Bensin 379.900 kr Fram
Mitsubishi Outlander PHEV Bensin 409.900 kr 4WD
Volvo V60 D6 AWD Diesel 526.000 kr 4WD
Volvo XC90 T8 Bensin 726.000 kr 4WD
Porsche Cayenne S E-hybrid Bensin 825.000 kr 4WD
Porsche Panamera S E-hybrid Bensin 1.085.000 kr Bak
BMW i8 Bensin 1.359.000 kr 4WD

Källa: FACIT.com

Jag skulle kunna tänka mig att välja en elbil nästa gång jag byter bil.
578
88