Något snopna åkte Mercedes F1-team från Malaysia efter att tvingats konstatera att Ferrari och Sebastian Vettel var för snabb – Ferrari vann GP-loppet med Mercedes på andra och tredje plats.
Men Mercedes har inte tagit paus. Tvärtom har teamet utvecklat en helt ny framvinge som ska göra att däckslitaget – som Mercedes led av i Malaysias GP – ska bli mindre.
Ryktet om den nya framvingen gick som en löpeld i depån i Shanghai under torsdagen när teamen packade upp sina bilar och alla detaljer som hör till dem.
En bild på Mercedes nya framvinge togs när bilen rullades in i depågaraget och den ser klart annorlunda ut i ytterkanterna, jämfört med de tidigare versioner vi sett.
Den yttre tredjedelen av vingarna är klart avgränsade från resten med en rak vägg och under den löper en ”tunnel”. I övrigt har även de nya vingarna stora ändskivor, precis som tidigare.
Även Sauber kommer till Shanghai med en delvis ny framvinge samt med flera uppgraderingar på bilen i övrigt. Sauber C34 har hittills visat sig vara snabb med hög toppfart samt snäll mot däcken – lågt däckslitage behövs i Kinas GP.
Marcus Ericsson är på plats sedan flera dagar och teamet hoppas naturligtvis på bra resultat –Sauber har tagit en hög med VM-poäng och ligger femma i VM trots Ericsson olyckliga avåkning i Malaysias GP.
Hela GP-helgen sänds i Viasat Motor och fredagens träningar körs klockan 04.00 samt klockan 08.00. Tredje träningen körs lördag klockan 06.00 och kvalet klockan 09.00. Söndagens race startar 08.00.