Ford utvecklar elvastegad automatlåda – ska sänka förbrukningen

Allt fler vill slippa växla manuellt, och snart kan Ford lansera en elvastegad automatlåda som ska sänka förbrukningen och varvtalet. Men växellådsgiganten ZF är tveksamma till alla automatlådor med fler än nio steg.

Snart kan Ford lansera en elvastegad automatlåda, enligt patentskisser som Autoguide hittat.

Automatlåda är inte längre ett lyxigt tillval utan något som allt fler svenska bilköpare väljer. Många biltillverkare erbjuder både åtta- och niostegade automatlådor och Volkswagen utvecklar just nu en tiostegad dubbelkopplingslåda.

Nu avslöjar Autoguide att Ford har sökt patent för en automatlåda med elva steg. Enligt dokumenten kan växellådan utvecklas på tre olika sätt med olika kopplingar och växlar.

Ford har redan officiellt bekräftat en tiostegad automatlåda som får premiär i F-150 Raptor. Däremot vill Ford inte bekräfta att en elvastegad automatlåda faktiskt är under utveckling – företag kan ofta söka patent för teknik som av olika anledningar inte sätts i serieproduktion.

Fördelen med fler steg är att motorn oftare kan arbeta på optimalt varvtal, vilket i sin tur ger lägre förbrukning. Men fler steg innebär också mer komplex teknik och att vikten ökar. Växellådsgiganten ZF är övertygade om att automatlådor med fler än nio steg är ineffektiva.

"Problemet är att för varje växel du lägger till, får du högre vikt och mer friktion. Så förbrukningen ökar, effektiviteten går ned. Ur ZF:s perspektiv är åtta och nio steg tillräckligt. Det kommer en tidpunkt när vi lägger till 'kommersiella' steg, inte 'effektiva' steg. Så om kunderna vill ha en tiostegad automatlåda gör vi en. Men är det den mest effektiva, bäst presterande växellådan? Kanske inte", har företagets kommunikationschef Bryan Johnson sagt i en intervju med Car & Driver.

Jag tycker det låter rimligt med en elvastegad automatlåda.
59
300