Thomas Berggren är förste journalist på plats på Volvos testbana mellan Göteborg och Borås för att testa de nya säkerhetssystemen. Volvo är också först i världen med Cross Traffic Alert, som ingår i alla XC90 med City Safety-systemet.
I filmen här ovan testar han systemet, och tittar avsiktligen bort från vägen för att undersöka hur det fungerar.
• Vad visar Volvo egentligen?
”Vi ska testa ett helt nytt system som ska bromsa ned bilen till stillastående om föraren svänger vänster och en mötande bil kommer från andra hållet. Detta blir Volvo först i världen med.”
• Något annat nytt?
”Ja, en nyhet är att Volvo går över från laser till kamera och radar. Systemen jobbar ihop och på så sätt kan det också känna igen bilar, fotgängare och cyklister på natten.”
• Hur fungerar systemen?
”Vi har gjort flera övningar mot bilar och mot en liten fotgängare som springer ut och överraskar föraren. Vid ett tillfälle råkade jag faktiskt köra över dockan men det tror jag berodde på fel i utrustningen, som sköts av personer och inte en dator. Men annars har det fungerat jättebra.”
auto motor & sport kan som första tidning publicera en komplett genomgång av hur systemen fungerar med rapport från Hällered-banan. Det kan du läsa i nästa nummer av auto motor & sport.
Här finns systemen
Nya XC90 är modellen som har de senaste säkerhetssystemen hos Volvo, men senare dyker fler modeller upp med samma system.
Till XC90 finns paketet Intellisafe Pro för 11.900 kronor. Där ingår adaptiv farthållare med köfunktion, filhållningsassistent, dödavinkelnvarning, autobroms för korsande trafik och autobroms även bakom bilen för att minska krockvåldet vid en olycka.