Volvo fyller 88 år – men borde fira 100-årsjubileum

Den 14 april 1927 rullade den första bilen ut ur Volvos fabriksportar, ÖV4 – även kallad "Jakob". Idag fyller alltså Volvo 88 år men ska vi vara riktigt ärliga så var personbilarna ingen succé, företaget gick länge med förlust och räddningen skulle komma från ett oväntat håll. Dessutom grundades Volvo inte 1927, utan redan 1915.

Volvo fyller 88 år – men borde fira 100-årsjubileum
Klockan 10 på förmiddagen 14 april 1927 rullar första bilen, ÖV4, ut från fabriksporten i Lundby, Hisingen.
Volvo SKF kullager

De första åren tillverkade SKF kullager under varumärket Volvo.

Volvos officiella födelsedag är 14 april, klockan 10 på förmiddagen, för det var då försäljningschefen Hilmer Johansson körde ut ÖV4 ur Lundbyfabriken på Hisingen. Namnet ÖV4 kom från "Öppen Vagn med 4 cylindrar" och första årets produktion blev blygsam, endast 297 bilar såldes.

Idag är det alltså 88-årskalas hos Volvo Cars men ska vi vara riktigt petnoga grundades Volvo redan 22 juni 1915, men då som ett dotterbolag till kullagertillverkaren SKF. De som är partysugna på Hisingen kan alltså korka upp redan i sommar och fira Volvos 100-årsjubileum!

VOLVO (med versaler) var namnet på dotterbolaget och 20 februari 1915 gick ansökningshandlingarna från SKF – genom AB Delmar & Co Patentbyrå i Stockholm – in till Kungliga Patent- och Registreringsverket och varumärket godkändes.

"Volvere" är infinitivformen för verbet "rulla" på latin. Jämför med ordet för en pistol med roterande magasin, revolver. Formen "volvo" är första person singularis och betyder alltså "jag rullar".

Namnet Volvo var enkelt, genialiskt och hade en stark symbolisk koppling till SKF:s verksamhet. Inga R, inga S. Lätt att uttala för de flesta munnar runt jordklotet och med minimal risk för stavfel. SKF var ett stort exportföretag redan då och insåg värdet av ett enkelt varunamn.

Kungliga Tennishallen i Stockholm redan 1944 på ”Volvo-Industriernas Utställning, 1–10 september

En fantastisk bild som visar vilket enormt intresse Volvo PV 444 fick när den visades 1944. Bilden är från Kungliga Tennishallen i Stockholm, på "Volvo-Industriernas Utställning", som hölls 1–10 september. Notera priset på skylten, 4.800 kronor. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

SKF tillverkade kullager under namnet Volvo fram till 1920, då verksamheten upphörde. Bolaget förblev vilande fram till 1924, då Assar Gabrielsson och Gustaf Larson bestämde sig för att konstruera en svensk bil och insåg efter några års förberedelser att varumärket Volvo skulle passa perfekt.

I augusti 1926 tog styrelsen för SKF beslutet – efter lång tids övertalning – att finansiera Assar Gabrielsson nya affärsidé om tillverkning av bilar. Samtidigt valde man det urgamla kemiska tecknet för järn som symbol för Volvo.

Järntecknet är en cirkel med en pil som från ytterkanten pekar diagonalt uppåt höger. Detta är ett av den västerländska kulturens äldsta ideogram och stod ursprungligen för planeten Mars (i romarriket) och den metall av vilken de flesta vapen gjordes, nämligen järn.

Volvoemblemet formgavs av Helmer MasOlle. Logotypen kompletterades av ett diagonalt band som skar över kylaren, uppifrån vänster ner till höger, redan på den första bilen ÖV4 i april 1927. Bandet användes av rent praktiska skäl, för att hålla fast det förkromade järnmärket, men så småningom utvecklades den snedställda linjen till en ren symboldekor.

Diagonalbandet återfinns än idag i grillen på alla fordon som rullar under namnet Volvo och är ett av de mest välkända kännetecknen inom fordonsindustrin.

Ivan Örnberg Volvo PV36, eller ”Carioca”

Volvo PV36, eller "Carioca" som den döptes till i folkmun, var en modern och strömlinjeformad modell konstruerad av Ivan Örnberg som presenterades 1935. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvos biltillverkning blev dock ingen succé. Även om Assar Gabrielsson och Gustaf Larsson saknade erfarenhet från bilindustrin hade de gjort flera studieresor i Tyskland och USA för att lära sig massproduktion. Det var först året därpå som Volvo fick lite luft under vingarna, för då kompletterade man bilproduktionen med lätta lastbilar, vilket blev en omedelbar succé. Första årets produktion av lastbilar var utsålda redan till sommaren.

Framgångarna med lastbilarna gjorde att Volvo lyfte blicken och sökte ny verksamhet. Pentakoncernen blev till salu och köptes upp 1930, för övrigt första året som Volvo gick med vinst. Tillverkningen av marinmotorer blev ett perfekt komplement och även Volvo Penta blev en succé, samtidigt som den tredje serien av lastbilar lanserades och blev en stor framgång.

Men den verksamhet som man ursprungligen startat med, personbilstillverkningen, gick fortfarande dåligt för Volvo. Man gjorde ett rejält omtag och anlitade bland annat Ivan Örnberg med mångårig erfarenhet från amerikansk bilindustri. Resultatet blev PV36, eller "Carioca" som den döptes till i folkmun, en modern och strömlinjeformad modell. Priset ansågs dock högt och även Carioca visade sig vara svårsåld.

Andra världskrigets utbrott 1939 förändrade Volvos verksamhet men man var ändå förutseende nog att titta på möjliga produkter efter krigsslutet. Nästa stora etapp i personbilssortimentet blev Volvo PV 444, som premiärvisades i Kungliga Tennishallen i Stockholm redan 1944 på "Volvo-Industriernas Utställning", 1–10 september.

Äntligen fick Volvo en riktig succémodell och när produktionen kom igång 1947 hade man skapat den grund som skulle leda till många framgångsrika modeller under de kommande decennierna.

Volvo Torslandaverken Amazon

Produktionen i nya Torslandaverken inleddes med Volvo Amazon i början på 60-talet. Som vi kan se på bilden var arbetet ganska annorlunda, jämfört med idag. Notera de käcka kepsarna. Fler bilder finns i bildgalleriet nedan. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Under 50-talet kom exporten igång på allvar och Volvo producerade allt fler bilar. Lundby byggdes till i omgångar men sedan tog utrymmet helt enkelt slut. Det behövdes en större fabrik för att möta efterfrågan. Några kilometer längre bort i Sörredsdalen, på Hisingen, fann man ett tillräckligt stort område och 1958 började Volvo köpa upp tomterna.

I slutet på 1959 började byggnadsarbetet och Torslandafabriken stod klar att använda 1961, då inledde man produktionen med att tillverka karosser till Lundbyverken. Torslandaverken invigdes av kung Gustaf VI Adolf den 24 april 1964 och vid 50-årsjubileumet, 2014, invigdes tillbyggnaden TA3 i Torslandaverken.

I början på 90-talet var Volvo på väg att fusioneras med Renault men dåvarande styrelseordförande Pehr G Gyllenhammar lyckades inte genomföra planerna och avgick 1993. Dåvarande företagsledningen ansåg att Volvo PV var allt för små för att kunna konkurrera och personbilstillverkningen såldes till Ford 1999. Därmed var det två olika företag som tillverkade fordon med namnet Volvo, personbilar hos Volvo PV och lastbilar hos Volvo AB.

Ford lyckades inte få ordning på sin spretiga organisation och sålde av flera varumärken, däribland Volvo PV. Från hösten 2009 ägs Volvo Cars av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group.

Separationen från Ford blev också startskottet för en helt ny era hos Volvo. Man kunde återigen börja med ett vitt, tomt papper och konstruera sina egna bilmodeller från början till slut. Första bilmodellen på den egna SPA-plattformen är nya generationen Volvo XC90.

 

Apropå 100-årsjubileum under 2015:

Som vi vet registrerades varumärket Volvo redan 1915. Men om man vill går det att spåra ännu äldre delar av företaget. Volvo Cars Body Components, eller Olofströms karossfabrik som vi brukar kalla företaget, hjälpte det nystartade Volvo med att tillverka sin första bil, ÖV4 Jakob, redan 1927.

Olofströms Bruk tillverkade främst halvfabrikat av järn under 1700- och 1800-talet och blev riktigt stora under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet med emaljerade kärl. Nästa år, 24 september 2016, kan företaget fira sitt 280-årsjubileum.

 

Missa inte denna läsning:

Volvo ökar kapaciteten i Torslanda till 300.000 bilar per år

Volvos stolta historia sammanfattad i en film

 

 

Volvo Cars Body Components, Olofströms karossfabrik

Volvo Cars Body Components, eller Olofströms karossfabrik som vi brukar kalla företaget, hjälpte det nystartade Volvo med att tillverka sin första bil, ÖV4 Jakob, redan 1927. Olofströms Bruk kan fira 280-årsjubileum nästa år.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Stort grattis till Volvo, om det nu är 88 eller 100 år!
198
5