Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Med över 300 hk och 550 Nm är Volvo S60L T6 Twin Engine en attraktiv laddhybrid som är både snål och snabb. Modellen ska ännu så länge bara säljas i Kina men Volvo utlovar två Twin Engine-modeller om året – vilken blir nästa?
Annons

Till hösten lanserar Volvo laddhybridversionen av nya XC90, den andra modellen med ”Twin Engine” – det vill säga både förbränningsmotor och elmotor. Men den uppgiften får vi nu korrigera då det visar sig att Volvo S60L T6 Twin Engine hinner före och börjar säljas i Kina 22 april.

Volvo S60L T6 Twin Engine premiärvisades för ett år sedan som konceptbil men då hette den ”Volvo S60L PPHEV” (Petrol Plug-in Hybrid Electric Vehicle), vilket kanske inte riktigt har samma sexiga klang i de flestas öron. Till skillnad mot Volvos första laddhybrid, V60 Plug-in Hybrid som kom 2012, har den kinesiska varianten en bensinturbo istället för en dieselturbo.

Den fyrcylindriga tvålitersmotor från Drive-E-familjen jobbar i S60L T6 Twin Engine tillsammans med bakaxelns elmotor på 50 kW, vilket ger sammanlagt 306 hk (238 + 68 hk) och vridmomentet 550 Nm (350 + 200). I läget ”Power” innebär det att bilen sticker iväg 0–100 km/h på 5,6 sekunder, tillräckligt för att göra Volvo S60L T6 Twin Engine till en av de starkaste och snålaste laddhybriderna på den kinesiska marknaden.

Litiumjonbatteripaketet är på 11,2 kWh i S60L T6 Twin Engine och det räcker som bäst för en räckvidd vid ren eldrift på 53 kilometer. Händelsevis är det precis över den gräns på fem mils räckvidd som kinesiska myndigheter satt som gräns för att åtnjuta vissa förmåner. I Shanghai får man till exempel omedelbart ett registreringsnummer, vilket ”vanliga” bilar får genom ett auktionssystem.

 

Alrik har provkört S60L hybrid

Även med svenska mått passerar Volvo S60L T6 Twin Engine en viktig gräns då koldioxidutsläppet anges till 49 g/km, om bilen skulle säljas här hade den klassats som ”supermiljöbil” och fått statlig rabatt på 40.000 kronor.

Nu ska S60L T6 Twin Engine inte säljas i Europa, såvida inte tillräckligt många tjatar på Volvo för att ändra sig. Möjligtvis skulle modellen passa i USA, dit Volvo ska exportera S60L med början i år. Men kanske kan vi få andra alternativ snart med Twin Engine, enligt utvecklingschef Peter Mertens:

”Vi har ett mycket starkt utbud av laddhybridbilar just nu,” säger Peter Mertens. ”Vi har faktiskt det bredaste utbudet av alla biltillverkare. Men vi tänker inte slå oss till ro för det. Vi kommer att lansera två nya Twin Engine-modeller om året de kommande åren.”

 

Missa inte denna läsning:

Volvo XC90 T8 Twin Engine – det bästa från två världar

Volvo V60 D5 Twin Engine – ny laddhybrid i begränsad serie

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Här är Volvo S60L T6 med dubbla motorer

Annons
Annons
Rulla till toppen