Förarprovet för motorcykel-körkort har fått kritik för att missgynna kvinnor. Statens väg- och trafikforskningsinstitut (VTI) fick därför i uppdrag att undersöka förarprovet ur ett genusperspektiv.
VTI kom bland annat fram till att kortare personer missgynnas vid manöverproven i låg fart. Och eftersom kvinnor i genomsnitt är kortare än män har de sämre förutsättningar vid de proven.
– De flesta mc-olyckor sker inte i krypfart utan i kurvor, säger Maria Nordqvist Sveriges Motorcyklister.
Från den 1 maj ändrar Transportstyrelsen riktlinjerna för körprovets A-behörighet så att det kommer att läggas mindre fokus på manöverprov i låg hastighet och mer på hur förarna klarar trafiksäkerheten.
– Skillnaden är att man tar bort ett av två möjliga lågfartsprov. Kvinnor har sämre förutsättningar vid dessa eftersom de i genomsnitt är kortare än män – samt att proven genomförs på en typ av motorcykel som de kanske inte når ner till marken på. Så förändringen kommer att göra skillnad, säger Maria Nordqvist till Bytbil.com.
I filmen nedan är det lågfartsprovet del 1 som försvinner.