Volvo XC90 T8 Twin Engine sänker CO2-utsläppet – 49 g/km

Inför lanseringen i höst har Volvo fintrimmat laddhybriden XC90 T8 Twin Engine ytterligare och fått ner CO2-utsläppet från 59 till 49 g/km. Det innebär att Volvo XC90 T8 Twin Engine får supermiljöbilspremie på 40.000 kronor i Sverige. Men viktigare är att Volvo kan erbjuda en starkare och snålare suv än Audi för den kinesiska marknaden.

Volvo XC90 T8 Twin Engine sänker CO2-utsläppet – 49 g/km
Det verkar som om Volvo lagt dimridåer kring förbrukningen på flaggskeppet XC90 T8. Laddhybriden blir snålare än vi tidigare trodde.

Redan i december 2014 gick Volvo ut och berättade alla detaljer om laddhybriden XC90 T8 Twin Engine. Officiella CO2-utsläppet enligt EU-normen angavs till 59 g/km och bränsleförbrukningen till 2,5 l/100 km. 0–100 km/h går på 5,9 sekunder.

Den här nivån hade Volvo även antytt tidigare under året men med certifieringen klar så visade man kunder och konkurrenter hur snål laddhybridversionen av XC90 kunde bli, som bäst. Händelsevis kom den här informationen innan Audi hade presenterat sin nya generation av Q7 och laddhybriden e-tron quattro med 3,0 V6 TDI.

Den sammanlagda systemeffekten för Audi Q7 e-tron (diesel + elmotor) anges till 373 hk (275 kW) och 700 Nm. Förbrukningen är 1,7 l/100 km, CO2–utsläppet anges till 46 g/km. 0–100 km/h går på 6,0 sekunder. Ungefär samma prestanda som XC90 T8 men klart lägre CO2-utsläpp för Q7 och supermiljöbil i Sverige.

Det verkar dock som om Volvo lurats en smula och presenterat en CO2-siffra som skulle invagga konkurrenterna (= Audi) i tron att de hade lyckats bättre. Enligt brittiska tidningen Autocar ska Volvo snart tillkännage en ny, certifierad förbrukningssiffra för XC90 T8 Twin Engine på 49 g/km. Därmed blir även Volvo XC90 T8 Twin Engine klassad som supermiljöbil och kan dra nytta av rabatten på 40.000 kronor, precis som Q7 e-tron.

På den kinesiska marknaden är det bensin och inte diesel som dominerar bland personbilarna. Nyligen premiärvisades Audi Q7 e-tron 2,0 TFSI quattro i Shanghai och den har alltså en fyrcylindrig bensinmotor istället för V6 TDI (som den europeiska Q7 e-tron). Systemeffekten för bensinversionen anges till 367 hk och 700 Nm, tillräckligt för 0–100 km/h på 5,9 sekunder. Q7 e-tron 2,0 TFSI quattro är främst avsedd för Kina och Japan.

Audi Q7 e-tron 2,0 TFSI quattro går som mest 53 kilometer på enbart eldrift och den officiella förbrukningen anges till 2,5 l/100 km och CO2-utsläppet ska hamna "under 60 g/km".

På pappret har alltså Volvo en något motorstarkare modell att erbjuda i XC90 T8 Twin Engine med samma acceleration som Audi Q7 e-tron 2,0 TFSI men med ett lägre CO2-utsläpp.

 

Missa inte denna läsning:

Volvo testkör mystisk XC90 – förbereder för självkörande bilar

Volvo XC90 Excellence blir lyxigast någonsin

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Alla dagar i veckan hade jag valt Volvo XC90 T8 Twin Engine framför Audi Q7 e-tron.
878
181