Volvo tror på tillväxt men BMW sänker priser och skär ner

Den kinesiska bilmarknaden har haft en enorm tillväxt det senaste decenniet men nu hopas orosmolnen. BMW slår av på produktionstakten i Kina och kan tvingas att sänka priserna. Men Volvos vd Håkan Samuelsson är inte orolig utan tror på en fortsatt snabb tillväxt i Kina. Vem har rätt?

Volvo tror på tillväxt men BMW sänker priser och skär ner
Nya generationen Volvo XC90 premiärvisas i Shanghai just nu. Lyxiga versioner ska locka direktörskunderna.

De kinesiska bilköparna har varit en "motor" i den globala försäljningen då efterfrågan länge legat på mycket hög nivå. Ökningen har med ett undantag (krisåret 2008) varit tvåsiffrig och mest extremt var det 2002 och 2003 då marknaden ökade med 64 respektive 68 procent.

I takt med att volymerna gått upp har ökningstakten minskat men så sent som 2009 och 2010 ökade marknaden i Kina med över 40 procent. Förra året passerade fordonsförsäljningen drömgränsen 20 miljoner och stannade vid 21,98 miljoner, en ökning med 13,9 procent. Antalet sålda personbilar blev 17,9 miljoner, Kina är därmed den klart största bilmarknaden i världen.

Men någonstans måste även Kina plana ut och få en mera "normal" tillväxt med ensiffriga procentsatser. Prognoserna för 2015 pekar mot cirka tio procent ökning men vissa bedömare förutspår nu en betydligt lägre nivå.

BMW är ett av de företag som flaggar för tuffa utmaningar i framtiden. För att inte "fylla gården" hos sina kinesiska handlare sänker BMW tillfälligt produktionstakten. Ford och Volkswagen har redan sänkt sin produktion med cirka tio procent.

BMW tänker dock fortsätta växa genom att stjäla marknadsandelar av andra och det ska ske genom att fördubbla antalet inhemska modeller från tre till sex. Idag byggs den förlängda 5-serien (storsäljaren), 3-serie (både förlängd och standard hjulbas) samt X1 i två fabriker i Kina (Tiexi och Dabong).

Nästa år ska BMW börja bygga 2-serie Active Tourer i Kina och i en framtid även X3. Den tredje modellen blir en mindre sedanmodell, specialskräddad för den kinesiska marknaden och sannolikt framhjulsdriven. Den sistnämnda ska locka in yngre kunder till BMW.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson är försiktigt positiv och tror på en marknadsökning kring fem–sju procent i Kina under 2015. Men med tanke på att Volvo ökade betydligt mer än snittet under 2014, upp 32,8 procent till 81.221 bilar, siktar Samuelsson på att överträffa marknaden även under 2015.

Sannolikt hamnar Volvo kring 90.000–100.000 sålda bilar i Kina under året vilket inte borde vara svårt då helt nya XC90 lanseras i höst hos handlarna. Som vi tidigare berättat premiärvisas just nu direktörslyxiga Volvo XC90 Excellence på bilsalongen i Shanghai.

Volvo Cars långsiktiga mål är att senast 2020 sälja 200.000 bilar per år i Kina. Fem år kvar att fördubbla försäljningen på en allt tuffare marknad – kan det gå?

 

Missa inte denna läsning:

Volvo har byggt den första "riktiga" XC90 idag

 

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson tror på en fortsatt tillväxt i Kina och att Volvo även i fortsättningen kan ta en större del av kakan. BMW är mera försiktiga, vem har rätt?

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror på Håkan Samuelssons prognos, Volvo ökar till 100.000 bilar i Kina i år!
234
71