Strängare regler: Fiat 500X och Mazda 2 ”floppar”

Fyra nya modeller har krocktestats av Euro NCAP enligt de strängare regler som gäller från och med 2015. Fiat 500X och Mazda 2 fick nöja sig med fyra stjärnor men det blev full pott – femstjärnigt – för Suzuki Vitara och Renault Espace.
Annons

Renault har under en lång tid radat upp en imponerande samling av femstjärniga bilmodeller, krocktestade med bästa resultat av Euro NCAP. Därför höjde vi en smula på ögonbrynen under 2014 då Renault Mégane ”floppade” med trestjärnigt betyg och först efter förbättringar uppnådde fyra stjärnor. Även Renault Twingo fick nöja sig med fyrstjärnigt betyg 2014.

Men nu verkar ordningen vara återställd när nya, stora familjefraktaren Renault Espace får fem stjärnor av Euro NCAP. Autobroms finns som tillval till Espace men jobbar från 30 km/h och uppåt, vilket gav noll poäng i kategorin ”AEB City”. Bältespåminnare finns dock för alla sittplatser.

Även Suzuki Vitara fick beröm med genomgående goda resultat och fem stjärnor som slutbetyg. Skydd för vuxna, barn och fotgängare är högt om man kör en Vitara.

Betygen för Fiat 500X var också genomgående höga ända tills Euro NCAP kom till den sista kategorin, förarstödsystem. Fiat tror inte att autobroms blir ett speciellt vanligt tillval och det drog ner poängsumman, vilket resulterade i en stjärna i avdrag. Samma förhållande gäller för Mazda 2 som hade höga betyg men fick avdrag i förarstödsystem och därmed blev det en stjärna mindre.

Inför 2015 har Euro NCAP skärpt en del moment i krocktesterna och lagt till en frontalkollision med en barriär som är lika bred som bilen, där en kvinnlig krockdocka används. Resultatet för frontalkollision är ett delat 50/50-betyg från de två testerna. Sidokrocktesterna har också blivit tuffare och man använder en ny typ av krockdocka med noggrannare mätning.

I avdelningen ”Safety Assist” har nivåerna för att få tre, fyra eller fem stjärnor höjts. Fotgängarskyddet fokuserar nu på den övre delen av benet, oavsett vilken höjd som bilens front har. Bedömningen av barnsäkerheten har inte förändrats till 2015.

Eftersom så många punkter förändrats anser Euro NCAP att man inte rakt av kan jämföra resultaten från 2015 med de tester som gjorts under tidigare år. Att uppnå till exempel fem stjärnor under 2015 är svårare än under 2014 och föregående år. Det blev tydligt i början av året då nya generationen Audi TT fick nöja sig med fyra stjärnor då den saknar autobroms som standard.

 

Missa inte denna läsning:

Euro NCAP: Audi TT missar sista stjärnan

 

Annons
Annons
Rulla till toppen