Nu slår experterna larm: Siffrorna är rena bluffen

Skillnaden mellan verklig och uppgiven förbrukning blir allt större. Nya bilar är inte alls så snåla som utlovat – och det är du som får betala för siffertrixandet. Det kan kosta dig tusentals kronor om året.
Annons

Nu slår experterna larm: Siffrorna är rena bluffen
Du måste tanka oftare än vad biltillverkarna lovar, och det drabbar både miljön och din plånbok.

Att de officiella siffrorna för förbrukning och utsläpp som biltillvernarna själva anger oftast inte stämmer överens med verkligheten är redan ett känt problem. auto motor & sport har granskat förbrukningssiffrorna i artikelserien Bränslebluffen och det visade sig att bilarna som är ”snåltrimmade” för att dra mindre bränsle i själva verket var de största syndarna.

Ännu värre är siffrorna för hybrider. Ett exempel är Lexus NX 300h som drog hela 62 procent mer när auto motor & sport testade jämfört med siffrorna som Lexus uppger. Laddhybrider kan i många fall ha en officiell förbrukningssiffra på 2 l/100 km, men där mäts förbrukningen med en stor del stadskörning. På så sätt drar laddhybriderna nytta av att de kan köras på eldrift.

Så mycket får du och miljön betala för bränslebluffandet

I vissa fall är den verkliga förbrukningen 30 procent högre än uppgivet, uppger Emissions Analytics. Om bilen officiellt ska dra 7 l/100 km innebär det en verklig förbrukning på 9,1 l/100 km.

Det kostar en bilist som kör 2.000 mil med en bensindriven bil 5.964 kronor mer om året, och det innebär att koldioxidutsläppen ökar med 980 kilo om året.

Ford betalar ägarna för felaktig förbrukningssiffra
Hyundai erkänner: Förbrukningssiffrorna är felaktiga

Nu slår dataexperterna på Emissions Analytics larm om att skillnaden mellan den uppgivna och faktiska förbrukningen blir allt större. Siffrorna har alltså mindre förankring i verkligheten idag än när Emissions Analytics började mäta förbrukning, 2012. Då var skillnaden 16 procent – idag är den 24 procent.

Biltillverkarna skryter ofta om hur förbrukningen har sänkts de senaste åren med hjälp av enorma satsningar på nya motorer. Men i själva verket visar siffrorna från Emissions Analytics att den verkliga förbrukningen knappt sjunker alls. Allra störst skillnad mellan uppgiven och verklig förbrukning finns bland större bilmodeller med små motorer.

En helt ny körcykel ska införas inom EU 2017, men det är ändå inte säkert att bränslebluffandet upphör.

”När biltillverkarna lärt sig att till fullo utnyttja den nya testmetodens parametrar är det fullt möjligt för dem att optimera bilarna för att bli godkända med minsta möjliga marginal”, säger Nick Molden, vd på Emissions Analytics.

Hyundai och Kia betalar 2,5 miljarder för falska bränslesiffror
Bränslebluff på hög nivå: Lexus drar 62 procent mer!
Annons
Annons
Rulla till toppen