VW Golf R 400 blir verklighet – kan ge över 400 hk

Nu är det officiellt: Volkswagens chef för drivlinor, Heinz-Jakob Neusser, berättar att Golf R 400 ska byggas. "Super-Golfen" får effekten i sin turbofyra höjd till en bit över 400 hk, sannolikt 420 hk som i Audi TT quattro sport concept. Golf R 400 utvecklas just nu och är förmodligen produktionsklar 2016.

VW Golf R 400 blir verklighet – kan ge över 400 hk
Heinz-Jakob Neusser, chef för Powertrain hos Volkswagen, bekräftar att Golf R 400 just nu utvecklas. Klar till 2016.

Ända sedan förra året när Volkswagen första gången visade upp sin "konceptbil" Golf R 400 har vi haft på känn att bilen blir av. Och nu har brittiska tidningen Car fått det bekräftat från högsta ort, nämligen Heinz-Jakob Neusser, utvecklingschef för motorer och transmissioner (powertrain).

Att planerna var mer eller mindre spikade för länge sedan stod klart med tanke på hur produktionsklar konceptbilen Golf R 400 var. Men för Volkswagen var det viktigt att inte prata för mycket om Golf R 400 innan lanseringen av Golf R i USA, då skulle man skjutit sig själva i foten. Lanseringen av Golf R gick dock över förväntan och första gruppen av bilar är redan slutsåld, därför känner man sig trygga med att det trots allt finns utrymme för en ännu vassare version – Golf R 400.

Som vi kan höra i videoklippet nedan bygger VW Golf R 400 i allt väsentligt på den "vanliga" fyrhjulsdrivna Golf R med 300 hk. VW Golf R 400 får en vidareutvecklad version av EA888-motorn som sitter i bland annat Audi S3 och VW Golf GTI samt Golf R. Spännande nog har utvecklingsarbetet med Volkswagen Golf R 400 för övrigt letts av Fritz Eichler, som av en händelse tidigare jobbade för Mercedes och bland annat tog fram tvålitersturbon till 45 AMG-modellerna.

Om vi ska repetera lite fakta från konceptbilen förra hösten så har Volkswagen Golf R 400 toppeffekten höjd till det tal som finns i modellnamnet. Maximala vridmomentet är 450 Nm och den kurvan är lika jämn som ett köksbord, från 2.000 till 6.000 rpm. Haldex fyrhjulsdrift och Haldex mekaniska diffbroms till framhjulen ser till att hästarna hittar rätt väg till asfalten. Stötdämparna är elektroniskt styrda och går att ställa i tre lägen.

Volkswagen Golf R 400 avverkar 0–100 km/h på 3,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 280 km/h, men utan toppfartsspärren skulle det gå att passera 300 km/h. Vikten på Volkswagen Golf R 400 är 1.420 kilo, vilket är drygt 50 kilo mindre än Golf R och nästan 150 kilo lättare än Mercedes A 45 AMG.

Toppeffekten behöver dock inte stanna vid 400 hk i nya super-Golfen. För ganska exakt ett år sedan visades Audi TT quattro sport concept med fyrcylindrig tvålitersturbo. Turbon laddade som mest 1,8 bar i Audikonceptet och det resulterade i en toppeffekt på 420 hk (309 kW) vid 6.700 rpm. Audi uppgav själva att motorn vred ur sig 450 Nm mellan 2.400–6.300 rpm. Men redan vid 1.900 rpm skulle motorn ge 300 Nm.

Lite mer toppeffekt kan behövas då Mercedes CLA 45 AMG och A 45 AMG idag ger 360 hk och 450 Nm men ryktas få en ännu högre nivå när det alldeles snart är dags för ett ansiktslyft. Enligt Heinz-Jakob Neusser pågår utvecklingsarbetet med Golf R 400 just nu och bilen väntas vara klar under 2016.

 

Missa inte denna läsning:

Golf firar 40 år med "VW Golf R 400" – blir den seriemodell?

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Då är det bara att krossa sparbössan och ställa sig i kö. Min favoritbil!
238
92