Officiellt: Volvo XC90 T8 sänker CO2-utsläppet till 49 g/km

Redan 20 april kunde vi berätta om nyheten men nu är det officiellt: Volvo XC90 T8 Twin Engine sänker CO2-utsläppet från 59 till 49 g/km. Även toppeffekten har förbättrats något, upp från 400 till 407 hk med 640 Nm som mest från förbränningsmotor och elmotorer. Med en 0–100 tid på 5,6 sekunder är XC90 T8 Twin Engine en av de snabbaste, snålaste och rymligaste suvmodellerna på marknaden.

Officiellt: Volvo XC90 T8 sänker CO2-utsläppet till 49 g/km
Audi Q7 e-tron quattro kan skryta med några kilometer extra i räckvidd och tre gram mindre i CO2-utsläpp, jämfört med XC90 T8. I gengäld är Volvon kvickare 0–100 km/h.

Volvo har varit ovanligt hemlighetsfulla när det gäller prestanda och CO2-utsläpp för nya laddhybriden XC90 T8 Twin Engine. Förra sommaren berättade Volvo de flesta detaljer om XC90-drivlinan men var inte mera noga med CO2-utsläppet än att ange det till "cirka 60 g/km".

I december förra året berättade Volvo att certifieringen av nya XC90 T8 Twin Engine var klar och att CO2-utsläppet var 59 g/km, förbrukningen för den fyrcylindriga bensinmotorn angavs till 2,5 l/100 km. Kanske var det en liten mörkläggning för att invagga Audi i falsk säkerhet då de precis var i färd med att presentera nya generationen Q7.

Den 20 april kunde vi leverera nyheten att Volvo sänkt CO2-utsläppet i XC90 T8 men det var inget som bekräftades officiellt. Men idag kom pressreleasen som bekräftar uppgiften – XC90 T8 släpper ut 49 g/km och bränsleförbrukningen är så låg som 2,1 l/100 km.

I pressmeddelandet får vi också övriga faktauppgifter med fler förbättringar av Volvos nya flaggskepp. Den sammanlagda systemeffekten anges nu till 407 hk (tidigare 400) med maxvridet 640 Nm. Förbränningsmotorn ger 320 hk och de två elmotorerna 87 hk, vridet fördelar sig på 400 respektive 240 Nm från bensinturbon och elmotorerna.

Effektskillnaden är så liten att det är svårt att förklara förbättringen av accelerationen, men nu anger Volvo att XC90 T8 klarar noll till hundra på 5,6 sekunder, tidigare siffran var 5,9 sekunder. Vi får också körsträckan med enbart eldrift och den anges enligt NEDC-körcykeln till 43 kilometer.

Jämför vi dessa nya uppgifter med konkurrenterna ser vi att Volvo tvålar till laddhybridversionen av BMW X5, döpt till xDrive40e. Precis som hos Volvo använder X5 en 2,0-liters fyrcylindrig bensinturbo och den kompletteras med en elmotor som monterats i framkant av den åttastegade automatlådan. Totalt ger det en effekt på 313 hästkrafter och ett vridmoment på 450 Nm.

0–100 km/h ska gå på 6,8 sekunder och toppfarten är begränsad till 217 km/h. På eldrift fixar X5 xDrive40e strax över tre mil i hastigheter upp till 120 km/h. Den officiella förbrukningssiffran ligger på 3,3–3,4 l/100 km (beroende på däck) vilket motsvarar 77–78 g/km. Som vi ser är Volvo XC90 T8 Twin Engine klart överlägsen i både prestanda och förbrukning.

Även huvudkonkurrenten Audi Q7 får se sig slagen på flera punkter. Laddhybridversionen Audi Q7 e-tron quattro använder en dieselmotor, i det här fallet en V6 3,0 TDI som ger 258 hk (190 kW). Dieselmotorn kombineras med en elmotor som sitter integrerad i den åttastegade Tiptronic-automaten och ger 94 kW (128 hk). Den sammanlagda systemeffekten för hela drivlinan (diesel + elmotor) anges av Audi till 373 hk (275 kW) och 700 Nm. Alltså lite mindre hästar men klart mer vridmoment än XC90 T8 Twin Engine.

Den höga systemeffekten i Q7 gör accelerationen snabbare än i X5, 0–100 km/h går på 6,0 sekunder för Audi Q7 e-tron. Men XC90 T8 är alltså snabbare ändå med 5,6 sekunder. Det som Audi kan framhålla som ett trumfkort är storleken på batteripaketet, 17,3 kWh, nästan dubbelt så stort som Volvo XC90 T8, och det ska ge en elektrisk räckvidd på 56 kilometer. Audi Q7 e-tron quattro har en uppgiven förbrukning på  1,7 l/100 km, CO2–utsläppet anges till 46 g/km – alltså en supermiljöbil i Sverige.

Audi Q7 e-tron quattro kan alltså skryta med några kilometer extra i räckvidd och tre gram mindre i CO2-utsläpp, jämfört med XC90 T8. I gengäld är Volvo kvickare 0–100 km/h. En del kunder gillar säkert V6 TDI och på en del marknader föredrar man Volvos bensinmotor.

Allt sammantaget en tuff match mellan Audi och Volvo, båda supermiljöbilar i Sverige, med X5 xDrive40e en bit nedanför – även om BMW alltid kommer att hävda att man har den körgladaste bilen i gänget.

Vilken bil är då bäst? Det avgörs i tidningen auto motor & sport inom kort och du som är prenumerant får veta det först av alla!

 

Missa inte den här läsningen:

PROV: Volvo XC90 – första provkörningen 

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Skulle jag behöva en sjusits laddhybrid, då hade det blivit en Volvo XC90 T8 Twin Engine.
405
83