Intervju: Ferdinand Piëch om fyrhjulsdrift – avslöjar också sitt privata garage

Utvecklingschefens fru höll på att sätta stopp för fyrhjulsdriften efter ett missöde.

Intervju: Ferdinand Piëch om fyrhjulsdrift – avslöjar också sitt privata garage
Superingenjören som format hela Volkswagenkoncernen har precis sagt upp sig från alla uppdrag – han försökte frysa ut koncernchefen, men blev istället själv utfryst. I den här intervjun med tyska auto motor und sport från 2010 berättar han om hur Audis fyrhjulsdriftssystem Quattro kom till, och han berättar också om sitt bilinnehav.

Det blev ett tvärt avslut på karriären inom Volkswagenkoncernen för Ferdinand Piëch. Han var styrelseordförande i många år och försökte till slut "frysa ut" företagets vd Martin Winterkorn – men det slog tillbaka, och nu har han och frun Ursula Piëch lämnat alla uppdrag inom Volkswagen.

Ferdinand Piëch har haft ett enormt stort inflytande på var Volkswagen är idag. Tyska auto motor und sport intervjuade honom hösten 2010 och fick bland annat veta vad Piëch själv har i garaget – det kan du läsa om här nedan.

Förutom att flytta upp Audi på premiumstegen har Ferdinand Piëch varit delaktig i storsatsningen på fyrhjulsdriftssystemet Quattro och på galna ingenjörsprojekt som Bugatti Veyron och Volkswagen Phaeton.

Den klassiska racinglegendaren Porsche 917 är bara ett av alla imponerande projekt som Ferdinand Piëch ligger bakom. Porsche 917 var mycket framgångsrik i 24-timmars på Le Mans.

• Vem kom ursprungligen med idén om fyrhjulsdrift hos Audi?
"Den idén hade jag redan innan min tid på Audi. Den är alltså mycket äldre än många tror. Då var jag fortfarande på Porsche. Utvecklingschefen och jag hade köpt två Jensen från England, en med fyrhjulsdrift och en med tvåhjulsdrift. Den med tvåhjulsdrift var mycket snabbare på halkbanan eftersom chassit i bilen med fyrhjulsdrift var så dåligt inställt. Vi bemödade oss inte med att förbättra Jensens fyrhjulsdrift. Vi trodde att engelsmännen redan hade gjort det bästa av situationen och ämnet föll i glömska."

"Nästa steg var en vinterresa med Volkswagen Iltis. Trots sin höga tyngdpunkt var den överlägsen alla framhjulsdrivna bilar på hala vägar. Efter den resan frågade Audis chef för chassi och drivlinor om han inte kunde få experimentera med Iltis-komponenterna. De passade perfekt under en Audi 80."

• Fyrhjulsdrift hos Audi var alltså ett slags "undercover-projekt"?
"Det var hemligt arbete. Därför behövde vi godkännande från Volkswagens utvecklingschef Ernst Fiala. Vi visade vår fyrhjulsdrivna Audi 80 för honom i Wien och hans fru åkte direkt till en parkeringsplats. På uppfarten låste sig fyrhjulsdriften och bilen hoppade genom kurvan. Efter det ville inte Ernst Fiala köra bilen mer. Men bilen hade ändå visat sina fördelar på hala vägar och han sa att om vi fixade 'hoppandet' kan det här bli helt fantastiskt."

Relationen mellan Volkswagenchefen Martin Winterkorn och koncernens styrelseordförande Ferdinand Piëch blev alltmer infekterad mot slutet. Piëch har vid flera tillfällen snabbt avskedat chefer som inte levererat. Den här bilden togs vid ett tidigare tillfälle.

• Men utvecklingschefen var inte det enda hindret?
"Efter honom måste vi övertyga försäljningschefen på Volkswagen, eftersom det var de som marknadsförde Audi på den tiden. Han blev övertygad i Turracher Höhe-passet i Österrike. Vi lyckades köra snabbare uppför passet med fyrhjulsdrift än alla andra med framhjulsdrift och snökedjor."

Ferdinand Piëch berättar att han övertygade chefen för Volkswagenkoncernen, Toni Schmücker, om fördelarna med fyrhjulsdrift på en kulle i Ingolstadt som brandkåren hade bevattnat för att göra underlaget halt. Chefen fick köra en bakhjulsdriven BMW 3-serie (då satt han fast efter en tredjedel), en framhjulsdriven Audi 80 (fast efter hälften) och en fyrhjulsdriven Audi 80 (här kom han hela vägen upp).

• Hur viktig var motorsporten för Quattro?
"Det var lätt att introducera budskapet om fyrhjulsdriven för förarna. Walter Röhrl sa att även en tränad apa kan vinna med Quattro."

• Men i början fanns en del problem med fyrhjulsdriften?
"Det första systemet var utformat så att på gränsen fick alla hjul lika mycket kraft. Det är svårare att hantera än under- eller överstyrning. Idag lägger man på lätt överstyrning på fyrhjulsdriften. På så sätt kan även en lekman drifta...! Tidigare ansågs absolut neutralitet vara snabbast. På en bana var bilen kanske något snabbare, men när man tappar bilen kan man nästan inte fånga den. Den var svårare att hantera på gränsen."

• Vilken var den viktigaste tävlingsframgången för Quattro? Segern i Pikes Peak i USA?
"Det var en av dem. Det vore intressant att se om Walter Röhrl skulle vara snabbare med en Bugatti Veyron med 1.200 hästkrafter. Då hade vi en toppeffekt på bara 650 hästkrafter..."

• I rallyvärlden dök det upp fler och fler mittmotorbilar. Varför gjorde inte Audi någon sådan?
"Vi byggde en, naturligtvis i hemlighet. Och jag tror att det var auto motor und sport som tjallade på oss i en artikel! Så det projektet stoppades av Volkswagen. Bilen står idag på Audimuséet i Ingolstadt."

• Hur kommer det sig att så många rally- och tävlingstillämpningar gjorde att Quattro sattes i serieproduktion?
"I motorsporten kan man på ungefär tre månader se om du är en bra eller dålig ingenjör. I serieproduktion behöver du två till tre år. Dessutom är motiviationen mycket högre. Om man då kan överföra det till serieproduktion är det väldigt bra."

• Vad är nästa steg när det gäller fyrhjulsdrift?
"Elektrifiering. Då kan man skicka rätt mängd kraft till varje hjul. Och man kan verkligen närma sig gränsen både när det gäller acceleration och inbromsning."

Intervju: auto motor und sport



Bilarna som Ferdinand Piëch har i garaget

Audi A7 Sportback

Audi R8 Spyder

Audi Ur-Quattro

Ferrari F355

Ferrari 430 Scuderia

Ferrari 458 Italia

Bentley Continental GTC Speed

Cadillac Escalade EXT

Bugatti Veyron

Porsche Cayenne

Porsche Panamera

Volkswagen Phaeton

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är övertygad om att Volkswagen kommer klara sig bra även utan Piëchs hjälp.
552
112