Audi TT clubsport turbo ger 600 hk – och är nära produktion

"Det här är teknik som ligger nära serieproduktion" säger Audis mysfarbror och utvecklingschef Ulrich Hackenberg. I så fall kan vi snart förvänta oss en breddad, fläskig Audi TT clubsport turbo med elektrisk turbo och 600 hk. Konceptbilen premiärvisas på Wörthersee-träffen.

Audi TT clubsport turbo ger 600 hk – och är nära produktion
Konceptbilen Audi TT clubsport turbo är sannolikt en försmak på kommande Audi TT RS, också den med turbofemma.

Kan man verkligen pressa ut 600 hk och 650 Nm ur en motorvolym på bara 2,5 liter? Audis utvecklingschef Ulrich Hackenberg hävdar det och tillägger nöjt: "Det här är teknik som ligger nära serieproduktion".

Förutom att vara en konceptbil avsedd för GTI-träffen vid sjön Wörthersee i Österrike så bjuder Audi TT clubsport turbo på flera intressanta, tekniska detaljer. Bland annat är turbofemman försedd med dubbla turboaggregat varav det ena drivs av en elmotor, en så kallad elektrisk turbo (eller elektrisk kompressor som en del vill kalla det).

En turbomotor kan ju upplevas som lite seg på låga varvtal innan trycket har byggts upp, men elmotorn gör att kompressorn ökar från noll till fullt varvtal på några tiondels sekund. Audi har visat konceptbilar med elektrisk turbo för ett år sedan, då baserat på 3,0 V6 TDI (klicka för att läsa mer). Men Audi TT clubsport turbo är alltså första bilen med bensinmotor som använder elektrisk turbo.

Audi 90 IMSA GTO

Audi 90 IMSA GTO tävlade under slutet av 80-talet och även den hade en turbomatad, rak femma. Kördes av bland andra Hurley Haywood, Hans-Joachim Stuck, Walter Röhrl och Scott Goodyear. KLICKA FÖR STÖRRE

Den elektriska turbon kräver en kraftfull motor och det gör att det vanliga 12V-elsystemet inte räcker till. Audi använder därför den nya standarden med 48 volt, något kommer på seriemodeller om ett eller två år. En av de första produktionsbilarna med 48V och elektrisk turbo blir sannolikt prestandaversionen av Audi Q7, kallad SQ7, med V8 TDI på 422 hk. Även Volvo har visat en konceptmotor med elektrisk turbo (klicka för att läsa mer).

Den snabba gasresponsen från den elektriska turbon tillför 200 Nm vid låga motorvarvtal. Maxvridet är relativt måttligt i sammanhanget med 650 Nm, men kurvan är extremt platt och vridmomenttoppen ligger som ett köksbord från 3.000–7.000 rpm.

Med så mycket effekt blir förstås prestanda blixtrande och 0–100 km/h avverkas på 3,6 sekunder, toppfarten anges till 310 km/h. Transmissionen är en sexväxlad manuell låda och kraften fördelas förstås på alla fyra hjulen.

Audi TT clubsport turbo sägs få inspiration från den klassiska racebilen Audi 90 IMSA GTO från slutet av 80-talet. Den nya konceptbilen har samma typ av utlagda skärmbreddare som ökar bredden med 14 centimeter till 197 centimeter (inklusive backspeglar). Bakvingen missar man heller inte och den är hämtad från racebilarna i Audi Sport TT Cup men är i den här versionen 20 centimeter bredare.

Inne i hjulhusen hittar vi 9,5x20 tum stora fälgar, skodda med 275/30-däck. Storleken behövs för att rymma de stora keramiska skivbromsarna, fram sitter 370 millimeter stora skivor. Även om inte Audi TT clubsport turbo hamnar i serieproduktion i exakt det här skicket så kan vi nog anta att konceptbilen är en försmak på kommande Audi TT RS, återstår bara att se hur mycket effekt den turbofemman får. Ryktena säger en bit över 400 hk.

 

Missa inte denna läsning:

Audi visar stark dieselmotor med elektrisk turbo

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vad väntar ni på – sätt den här i produktion, Audi. Bums!
264
53