BMW utvecklade en hybridversion av 3-serien med mer fokus på prestanda än på lägsta möjliga förbrukning. BMW ActiveHybrid 3 blev aldrig någon försäljningshit på den svenska marknaden och den gick heller inte att ladda i ett vanligt vägguttag.
”Den är tänkt för kunder i USA och Asien. Därför har BMW utgått ifrån 335i-motorn och hängt på en liten elmotor som extra knuff. Här finns 340 hästar och 450 Nm. Det är alltså mer en prestandamodell med låg skattesats än en miljövänlig sparbössa”, sa Nils Svärd som provkörde ActiveHybrid 3.
Nu siktar BMW på ”andra gången gillt”. I samband med uppdateringen av 3-serie lanseras laddhybriden 330e som alltså går att ladda i ett uttag. Nackdelen är att lanseringen dröjer: BMW 330e finns inte tillgänglig när resten av 3-seriemodellerna börjar säljas i Sverige senare under året, utan köparna får vänta till 2016. Och den kommer inte som kombi utan enbart som sedanmodell.
BMW 330e får en turboladdad, fyrcylindrig bensinmotor som kombineras med en elmotor. Totalt ger systemet 252 hästkrafter. Den uppgivna förbrukningen blir 1,9–2,1 l/100 km och koldioxidutsläppet 44–49 gram per kilometer beroende på utrustning – den kvalar alltså in som supermiljöbil.
Hur väl förbrukningen stämmer överens med verkligheten hoppas vi kunna återkomma till i ett test. Priserna är inte klara.
Räckvidd på eldrift
BMW 330e: 4 mil
Audi A3 E-tron: 5 mil
Mercedes C 350 e: 3,1 mil
Toyota Prius Plugin Hybrid: 2,5 mil
Volkswagen Golf GTE: 5 mil
Volkswagen Passat GTE: 5 mil
Volvo S60L Twin Engine: 5,5 mil
Samtliga uppgifter är tillverkarnas egna.