Se lyxsuvarna dundra in i krockdockan – misslyckas i autobromstestet

Volvo bättre än alla konkurrenter – Renault gör bort sig totalt. Se resultatet själv.

De kostar långt över en halv miljon och skryter om säkerhetssystemen i sina pressmeddelanden. Men vårt test visar att autobromsen i flera nya bilar fungerar riktigt dåligt – eller inte alls. Däremot blir det toppbetyg för Volvo XC90.

I vårt test av Volvo XC90 mot fyra konkurrenter visar sig den nya Volvosuven vara totalt överlägsen alla andra när vi tittar närmare på autobromssystemen. 

Det är bevisat att autobroms kan rädda liv och många nya system ska klara av både bilar och fotgängare. För att testa åkte vi till Autoliv i Vårgårda.

• Uppdatering: Läs tillverkarnas egna kommentarer till testet här

Läs testet direkt i digitaltidningen.

Med en fart på mellan 20 km/h och 54 km/h testade vi hur systemen reagerade mot bilar och fotgängare. Att köra rakt emot en fotgängare – även om det bara är en docka – är obehagligt. Resultatet var blandat.

Allra värst var Renault Espace som inte reagerade över huvud taget trots upprepade försök.

"Precis före hindret väljer jag att gira vänster. Med någon decimeters marginal lyckas jag undvika hörnet på kulisshuset i korsningen. Systemet varken pep eller blinkade, ingen reaktion alls", skriver Joakim Dyredand i testet.

Inte heller BMW X5 får något toppbetyg trots att den ska ha "Personvarning".

"Flygturen för vår krockdocka blir hög och han landar hårt på bilens vindruta och glastak. BMW X5 varnade inte, utan gjorde bara en lam inbromsning."

• Uppdatering: Läs tillverkarnas egna kommentarer till testet här

Volkswagen kallar testet för vilseledande och menar att man inte kan vara säker på att bilen bromsar för vilken attrapp som helst. Läs hela svaret här.


Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker autobroms är viktigt i nya bilar.
996
141