Rosberg hittar formen i Spaniens GP

Spaniens GP blev inte den nagelbitare världen hoppats på. Men det saknades knappast drama och Marcus Ericsson fick tyvärr lida för en miss i depån.
Annons

Rosberg hittar formen i Spaniens GP
Vi hade bra fart, sa Marcus Ericsson som visade kämpaglöd men hade otur i de första kurvorna och fastnade sedan i trafik flera gånger under loppet. Foto: LAT

Starten i Barcelona är besvärlig. Svag nerförbacke och tvär kurva, upplagt för småkrockar men årets start blev snygg och prydlig även om Marcus Ericsson hamnade trångt till och tvingades släppa förbi teamkompisen Felipe Nasr.

Längst fram Nico Rosberg som sa hej då till alla och försvann i eget majestät längst fram, följd av Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas samt så småningom Kimi Räikkönen som lyckades passera de två Toro Rosso-förarna under första varven. Felipe Nasr och Marcus Ericsson kämpade på en 14–15:e plats inledningsvis.

Nico Rosberg fick istället en enkel resa i täten inledningsvis, ett antal sekunder före Vettels röda Ferrari. Frågan var bara hur strategierna skulle utveckla sig – tätbilarna bytte däck runt varv 15 och sedan började Hamiltons jakt på Sebastian Vettel om andraplatse ungefär samtidigt som Marcus Ericssons tappade flera sekunder i sitt första depåbesök.

Mitt i loppet var ordningen i täten Rosberg-Vettel-Hamilton-Bottas-Räikkönen-Massa och sedan ett långt hopp till mittfältsgänget med Red Bull, Lotus, Toro Rosso och de två Sauberbilarna med Nasr före Ericsson på plats 12-13.

Med snabba varv och ett snabbt depåstopp tog sig Lewis Hamilton förbi Sebastian Vettel, men de båda var redan distanserade med 20 sekunder av Nico Rosberg som ledde komfortabelt före sitt sista depåstopp.

Loppets slutfas blev knappast publikknipande. Rosberg fortsatte lugnt i täten, Hamilton höll sin plats liksom Sebastian Vettel samt därefter trion Valtteri Bottas-Kimi Räikkönen-Felipe Massa. Mercedes, Ferrari och Williams som topp sex, alltså.

Bakom de tre tätteamen slogs Red Bull, Lotus, Toro Rosso om de återstående VM-poängen, medan Sauberförarna Nasr och Ericsson visserligen jobbade bra men de var en bit från poängplats.

”Jag gjorde en bra start förbi Nasr men fick backa ner och tappade flera positioner. Men sedan tyckte jag att jag hade bra fart men blev uppehållen av Nasr. Därefter tappade jag värdefulla sekunder i depån, det måste vi kolla över så det inte händer igen. Och i slutet hade jag bra fart igen, sa Marcus efteråt.

Spaniens GP blev därmed Nico Rosbergs ”comeback” vilket också håller VM-fajten inom Mercedes vid liv. Och lika tydligt är det att Ferrari inte är riktigt ikapp, det fattas någon halvsekund per varv. Samt att Williams trots allt tagit ett litet kliv framåt.

För Marcus Ericssons del var första depåstoppet med strulande bakhjul förödande. Ett snabbt stopp hade gjort Marcus resa betydligt enklare – möjligen hade det räckt även till en VM-poäng. Istället fick han jobba i Felipe Nasrs bakvatten hela loppet.

Avslutningsvis: För McLaren-Honda betydde Spaniens GP ytterligare ett litet framsteg, farten var bitvis ganska okej men båda Alonso och Button fick tyvärr bryta. I VM-fajten leder Lewis Hamilton med 111 poäng före Nico Rosberg (91) och Sebastian Vettel (80).  

VM för förare efter Spaniens GP:

Pos Förare Poäng
1 Lewis Hamilton 111
2 Nico Rosberg 91
3 Sebastian Vettel 80
4 Kimi Raikkonen 52
5 Valtteri Bottas 42
6 Felipe Massa 39
7 Daniel Ricciardo 25
8 Romain Grosjean 16
9 Felipe Nasr 14
10 Carlos Sainz 8
11 Max Verstappen 6
12 Nico Hulkenberg 6
13 Sergio Perez 5
14 Marcus Ericsson 5
15 Daniil Kvyat 5
16 Fernando Alonso 0
17 Jenson Button 0
18 Roberto Merhi 0
19 Will Stevens 0
20 Pastor Maldonado 0

Rosberg hittar formen i Spaniens GP
Kimi Räikkönen jagade sin landsman Valtteri Bottas i slutskedet av GP-loppet i Barcelona – men lyckades inte passera. Fjärdeplatsen gick alltså till Williamsföraren. Foto: LAT.
Annons
Annons
Rulla till toppen