Eftersom nya bilar blir alltmer avancerade gäller det för biltillverkarna att skydda systemen mot angrepp. Amerikanska säkerhetsorganisationen NHTSA har en särskild avdelning som enbart jobbar med it-system och undersöker hur lätt det är att manipulera funktionerna i nya bilar.
I filmen ovan får Consumer Reports åka med i två bilar där Frank Barickman på NHTSA kopplat in sin bärbara dator. Med hjälp av den kan han hissa upp och ned rutorna, tuta, manipulera instrumentpanelen med hastighet, varningslampor och bränslenivå – och dessutom styra bilen eller bromsa till stillastående.
Han har alltså kopplat in sin dator rent fysiskt till bilen och teamet har också stora kunskaper i hur bilens system fungerar, men Frank Barickman visar också något mer oroande: när ett särskilt telefonnummer ringer till bilen går den ned i ”felsäkert läge” och stängs av.
ADAC avslöjar stora säkerhetsbrister i BMW Connected Drive
”Systemen idag blir mer komplexa och mer elektroniska, det kommer fler och fler avancerade säkerhetssystem som har kontroll över styrningen, bromsarna och accelerationen”, säger Frank Barickman.
Han påpekar att det just nu forskas mycket kring bilarnas it-säkerhet för att den här typen av angrepp inte ska kunna hända.
”Det är bevisligen möjligt att göra den här typen av angrepp eftersom vi har demonstrerat dem. Men vi kopplar in oss rent fysiskt till bilen, angreppen gjordes inte från en mobilstation och de drabbade inte tusentals bilar på en gång. Så det är väldigt otroligt att det här skulle drabba så många bilar.”