Volvo har beslutat om lokalisering för USA-fabriken

Flera amerikanska delstater har slagits för att skapa det mest lockande erbjudandet för Volvos nya USA-fabrik. En så stor etablering skapar tusentals jobb och både Georgia och South Carolina har sockrat sina bud för Volvo. Men får vi tro amerikanska mediauppgifter har Volvo valt en plats norr om Charleston i South Carolina.

Volvo har beslutat om lokalisering för USA-fabriken
Att South Carolina är en bra plats att etablera sig på bevisas av att BMW bygger ut sin fabrik i Spartanburg. 2017 ska man producera 400.000 bilar om året.

Volvo Cars satsar hårt för att växa och fördubbla sin försäljning till slutet av decenniet. En tuff målsättning som inte bara kräver mod och pengar utan också fler bilfabriker. Till sina två europeiska fabriker (Torslanda och Gent) har Volvo Cars tillfogat två nya fabriker i Kina (Chengdu och Daqing). En viss produktion finns också i Fordfabriken i Qhongqing.

För att jämna ut valutasvängningarna behövs det ett tredje ben att stå på och det är Nordamerika. Många hade nog gissat på en etablering i Mexiko där lönerna är gynnsamt låga men i slutet på mars kom besked att Volvo ska placera sin fabrik i USA. Det blir en investering på 500 miljoner dollar, en bit över fyra miljarder kronor.

En ny bilfabrik innebär flera tusen nya jobb i själva anläggningen och kanske två till tre gånger så många anställda i leverantörsledet. En sådan godbit vill ingen delstatsregering missa och guvernörerna från både Georgia och South Carolina har sockrat sina anbud för att locka Volvo Cars.

Enligt inofficiella uppgifter fick guvernören Nathan Deal i Georgia beskedet i fredags att Volvo tackar nej till erbjudandet. Enligt de uppgifter som cirkulerat i amerikanska media under helgen valde Volvo mellan Charleston och Savannah i South Carolina men fastnade för en plats cirka sex mil norr om kuststaden Charleston. Några officiella besked har inte getts.

South Carolina är ett litet "mini-Detroit" med cirka 250 större företag inom bilindustrin. BMW:s stora fabrik i Spartanburg (byggd 1994) är den enskilt största arbetsgivaren men här finns många leverantörer som Michelin, Bridgestone, ZF, Lear, Bosch, Haldex, Magna, Sonoco, med flera. I grannstaten Tennessee ligger Volkswagens fabrik i Chattanooga. BMW bygger ut sin fabrik till en kapacitet på 400.000 bilar per år, med nya X7, vilket gör anläggningen till BMW:s största.

South Carolina ligger i sydöstra USA, säger man strax norr om Florida så vet de flesta svenskar var det är. Med en folkmängd på cirka fyra miljoner är South Carolina en relativt liten delstat och det finns heller inga riktigt stora städer, residensstaden Columbia har cirka 125.000 invånare. Närmaste stora stad är Atlanta i Georgia med strax över fem miljoner invånare (inklusive förorter).

Enligt lokala media har kraftbolag och lokala myndigheter förhandlat om ett industriprojekt i Berkeley County, dock utan att Volvo nämns. Fabriken ska ligga vid Interstate 26, avfart 187, som går mellan Charleston och residensstaden Columbia. I Charleston finns en internationell flygplats. Inledningsvis siktar Volvo på en årlig produktion kring 100.000 bilar. Enligt tidningarna i USA blir det byggstart i höst och de första bilarna kan rulla av bandet under 2018, vilket lär ligga ganska nära lanseringen av nya modeller som S90, V90 och V90 Cross Country. Även nästa generation XC60 kan vara en modell som skulle kunna produceras i USA, samtliga bygger på nya SPA-arkitekturen.

 

Missa inte denna läsning:

Volvo bygger ny fabrik i USA för fyra miljarder

 

South Carolina ligger i sydöstra USA. Fabriken projekteras intill Interstate 26, strax norr om kuststaden Charleston. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Bra beslut av Volvo att starta fabrik i USA. Det har behövts länge!
544
34