Efter vårt autobromstest – nu svarar biltillverkarna

Den korta autobromsfilm vi släppte förra veckan, och som du kan se här ovan, har blivit mycket uppmärksammad. Här följer en förklaring och biltillverkarnas egna kommentarer.
Annons

Efter vårt autobromstest – nu svarar biltillverkarna
Läs testet direkt i digitaltidningen.

I filmen visas snabba klipp från några av de testmoment vi utförde. Att Renault Espace inte bromsar alls vid bilhindret är allvarligt och vi väntar en officiell kommentar från Renault.

Att Volkswagen Touareg inte bromsar för en fotgängare är inte konstigt – bilen har inte en sådan funktion. Men vi gjorde test mot både fotgängare och bilhinder med alla bilar för att visa på skillnader.

Läs mer om testet: Se när lyxsuvarna dundrar in i krockdockan
Euro NCAP testar autobroms – Volvo får beröm

Volkswagen

”Vilseledande om autobromssystemen i Touareg”

”I filmen där olika autobromssystem testas ser man hur en Touareg inte stannar för en krockdocka som står utställd i körbanan. Att bilen inte gör det har sin tydliga förklaring i att Touareg helt enkelt inte har ett system för att bromsa in för fotgängare. Det blir tyvärr ganska vilseledande att påstå att en bil misslyckas i ett test av ett system den inte har. Den här typen av autobroms med fotgängarskydd blir dock allt vanligare och går att välja till i nya Passat.

Nästa test gäller om bilen automatiskt kan bromsa in mot en stillastående bil. Ett sådant system – City Emergency Brake – finns däremot i den Touareg som används i testet. I detta fall är bilen konstruerad för att bromsa mot riktiga bilar och i de tester som Volkswagen själva genomför används speciellt konstruerade attrapper anpassade för bilens system. Man kan inte vara säker på att bilen bromsar för vilken attrapp som helst.”

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen

Mercedes

”Mercedes ML finns inte på marknaden längre. Sedan en tid tillbaka är GLE säljstartad, som har en nyare version av assistanssystemen. GLE har även fotgängardetektering och ett förbättrat system som är aktivt mot såväl långsamt rörliga föremål som stillastående föremål.

• Avståndet till målet i testet verkar vara för kort. Våra system i allmänhet – både de lite äldre som i denna ML och de nuvarande – är utformade för att hjälpa ouppmärksamma förare. Det finns en tröskel i algoritmen som gör att systemet inte reagerar om föraren väljer att ta sig ut ur situationen genom att accelerera eller styra undan. Det gör att teststräckan och tiden måste ta hänsyn till detta genom att föraren inte gör något (accelererar, bromsar eller styr) för att Pre Safe-bromsen ska bromsa autonomt. Sträckan bör vara mer än 50 meter och helst runt 100 meter (för den äldre generationen av system som sitter i ML). En anledning till att systemet fungerar på detta sätt är för att undvika felaktiga inbromsningar. Vi har genomfört två tester den 11 maj (en ML och en GL) för att testa just denna situation, och vi kan bekräfta att systemet fungerar enligt ovan.

• Normalt sett klarar systemet i ML av att helt undvika påkörning av stillastående föremål upp till cirka 30 km/h, även om föraren inte gör någon inbromsning. I de nyare systemen som finns till exempel i GLE, C-klass och E-klass är motsvarande hastighet cirka 50 km/h. I dessa system finns också fotgängardetektering.”

Fredrik Wahrolen, informationschef på Daimler

Läs hela testet i digitaltidningen: Volvo XC90 mot eliten
Autobromstest: Tre av sex bilar kör över krockdockan

BMW

”Driving Assistant som är standard i BMW X5 är utformat för att varna föraren vid risk för kollision med framförvarande objekt eller fotgängare. Om en kollision är oundviklig aktiveras en automatisk bromsfunktion.

• Systemet som är aktivt upp till 60 km/h varnar i två steg från 10 km/h. Först en visuell varning i kombiinstrumentet, alternativt i Head-Up Display om bilen är utrustad med det.
Redan här förbereds bromssystemet på att assistera och leverera maximalt bromstryck om föraren bedömer att en inbromsning är den bästa lösningen för situationen.
Bromsbeläggen läggs även an mot bromsskivorna för att minimera spalten mellan dem och därmed spara tid/sträcka. Nästa steg är en tydlig ljudsignal i kombination med den visuella varningen. Om föraren fortfarande inte uppmärksammar bilens varningar och en kollision är ett faktum så aktiveras autobromsen med en kraft motsvarande 4 m/s2 eller 15 km/h för att förbättra utgången.

• Driving Assistant har ingen funktion som automatiskt panikbromsar utan systemet är utformat för att varna och ge föraren bästa möjliga förutsättningar att förhindra en eventuell kollision.”

Peter Maier, informationschef BMW Group Sverige

Renault

”Renault Espace erbjuder Interurban AEBS. I första hand varnar systemet föraren både visuellt och med ljud via hastighetmätaren och via en head up-display (tillval) på instrumentpanelen. Detta sker vid ett framförvarande rörligt föremål där kollision är en risk och där skillnaden i hastighet mot föremålet framför är minst 15 km/h. AEBS räknar med en fördröjd reaktion från föraren och kompletterar panikbromssystemet (BAS). AEBS aktiveras när du startar motorn och arbetar i hastigheter från 30 till 140 km/h.

Om inte föraren uppmärksammar risken för en kollision börjar systemet bromsa in fordonet i en kraft som motsvarar 3 m/s² för att i första hand mildra och om möjligt undvika kollisionen helt.”

Karin Karlsson, press- och pr-chef, Renault Nordic

auto motor & sport kommenterar

Testet har genomförts tillsammans med Autoliv, som inte levererar Volvos system. Autoliv är ett av världens största företag inom bilsäkerhet, det var därför vi vände oss till dem för att få hjälp med testet. Tror någon att de inte vet vad de håller på med?
Enligt Autoliv ska bilattrappen som användes kunna ”ses” av både radar och kamera.
Som redan skrivits ska några av bilarna enligt tillverkarna inte detektera gående och cyklister, några ska däremot göra det. Inget konstigt med det.

Det är alltså en generationsklyfta vi ser. Utvecklingen vad gäller aktiv säkerhet går väldigt snabbt, VW och Mercedes kommer som sagt med system som ska se och bromsa för gående.
Om en bil/system inte reagerar på Autolivs attrapp betyder det vad jag förstår att systemet är ”försiktigt” och inte ”ser” allt, eller väljer att inte reagera. Skulle de system som blundar för Autolivs attrapp se en lådbil som rullar ut från en tvärgata i ett villaområde? Kanske inte.
• En kommentar (se nedan) undrar om Volvos system, som ser både bilar och människor, är standard och svaret är ja, när det gäller nya XC90.
• Kommentaren från ”Fritzthecat” insinuerar att Volvo ligger bakom testet och att vi går deras ärenden.
Det är självklart inte så, men på nätet är det lätt att sprida anklagelser utan grund.
• Att det skulle råda ”panik” hos Volvo är en konstig kommentar som jag inte ens förstår vad den syftar på. Försäljningen av XC90 går urstarkt.
• Björnes kommentar om att vi går ut med lögner är just lögn. Vi har testat de säkerhetssystem som levereras i fem splitternya suvar. Vi har inte påstått att exempelvis VW misslyckande mot fotgängare är ett misslyckande, den är inte byggd för att klara fotgängare.
Tycker Björne att vi ska testa mot riktiga bilar och människor? Vi har erbjudit oss att göra om testerna mot riktiga bilar, men ingen tillverkare är intresserad av detta.
• Filips fråga om Mercedes system bara fungerar om föraren inte gör någonting är intressant. Så är det. Om bilen anser att föraren aktivt kör bilen träder inte systemet in, i denna generation. Det visade också det test vi redovisade i nummer 10, med en C-klass.
Vi kommer att fortsätta utvärdera de nya säkerhetssystemen. Med all ny teknik finns det i början stora och intressanta skillnader. EuroNCAP har kommit fram till att säkerhetssystem i låga hastigheter kommer att påverka trafiksäkerheten på ett avgörande vis. Som när krockkuddar och esp en gång kom.

Alrik Söderlind, chefredaktör

Annons
Annons
Rulla till toppen