Därför vill alla lägga beslag på doldistjänst från Nokia

Alla vill lägga beslag på den inte särskilt kända karttjänsten Here från Nokia – biltillverkarna är beredda att gå ihop och betala enorma belopp för att hålla tjänsten borta från andra.
Annons

Just nu råder i princip fullt krig om karttjänsten Here, som ägs av Nokia men som är till salu. Flera stora företag i bilbranschen vill lägga beslag på Here. På mobilmarknaden har Nokia stött på stora motgångar de senaste åren men med karttjänsten Here har den tidigare mobiljätten en guldgruva i sin ägo, och Automotive News har tittat närmare på varför karttjänsten nu blivit så populär.

Here var tidigare känt som Navteq och är vid sidan om Tomtom och Google Maps en av mycket få leverantörer av kartor över hela världen. Att bygga en så omfattande karttjänst med detaljerade kartor tar många år. Med hjälp av 200 bilar skapar Here tredimensionella kartor i 30 länder på sex kontinenter.

”Det är en väldigt fundamental tillgång som är svår att kopiera. Och det krävs inte bara pengar – det tar också mycket tid. Du kan inte bara säga att du ska skapa en digital karta över världen och sedan lösa det inom ett år. Det tar många år”, säger rådgivaren och analytikern Marc Prioleau till Automotive News.

Audis superexakta kartor ska hjälpa dig spara bränsle

De detaljerade kartorna är viktiga att lägga beslag på av två anledningar.

Dels vill biltillverkarna gärna ha kontrollen över Here, för att inte teknikföretag som Google och Apple ska ha hela branschen för sig själva. En annan möjlighet är att Uber lägger beslag på Here.

Dels blir detaljerade kartor allt viktigare för att utveckla förarlösa bilar, som kräver bättre förståelse för sin omgivning, skriver Automotive News. Detaljerade kartor kan också hjälpa till att sänka bilens förbrukning. Därför utvecklar Audi nu superexakta kartor som gör att bilens motor och växellåda anpassar sig till omgivningarna, exempelvis med rondeller och uppförsbackar.

Enligt flera uppgifter har Audi, BMW och Daimler gått samman och lagt ett bud på två miljarder dollar för att köpa Here. Målet är att Here inte ska kunna användas av teknikföretag för att styra bilbranschen dit de vill.

Samtidigt ryktas det om att Uber lagt ett bud på tre miljarder dollar, med målet att minska beroendet av Google Maps och för att på längre sikt också kunna erbjuda förarlösa Uberbilar.

Så katastrofalt dålig är bilens röststyrning
Vi testar 8 navigationsappar: Från billig till svindyr
Annons
Annons
Rulla till toppen