Skandalen växer – 34 miljoner krockkuddar ska bytas

Skandalen med de felaktiga och farliga krockkuddarna tar nu en helt ny vändning. Tillverkaren Takata erkänner att 34 miljoner krockkuddar är defekta och måste bytas ut – vilket kommer att ta flera år. Återkallelsen är den största någonsin och berör bilägare över hela världen. Ett 15-tal bilmärken använder Takatas krockkuddar, från BMW till Toyota.
Annons

Redan 2008 kom de första signalerna om att krockkuddarna från japanska leverantören Takata inte fungerade som skulle. 4.000 Honda-bilar återkallades men året därpå kom den första stämningen i USA där en person dött av skador från en exploderande krockkudde. Flera liknade dödsolyckor och stämningar följde.

Både Honda och Takata förnekade fel på krockkuddarna. Antalet olyckor och återkallelser fortsatte dock att öka och i början av 2015 tvingades Hondachefen Takanobu Ito till avsked efter alla pinsamma kvalitetsmissar och bortförklaringar. Även Takata anklagades för att dölja fel och sopa problemen under mattan.

Amerikanska myndigheten för trafiksäkerhet, NHTSA (som ska övervaka och samla in information kring typfel i bilars säkerhetssystem), fick tidigt kritik för att inte använda hårdhandskarna mot Takata. En ny dödsolycka 18 januari blev den sjätte i raden av tragiska fall då bilförare dött efter mindre sammanstötningar. Rostskador inuti krockkuddens infästning gjorde att metalldelar sköts iväg som projektiler när kudden utlöste.

Under tisdagen tog skandalen en ny vändning när NHTSA och Takata nådde en överenskommelse. Det innebär att Takata erkänner kvalitetsfel på totalt 33,8 miljoner krockkuddar, de tidigaste från 2002. Det är i runda tal en fördubbling av det antal krockkuddar som biltillverkarna redan återkallat eller är på väg att återkalla.

Tester av äldre krockkuddar visar att orsaken till kvalitetsproblemen är komplicerad och kan bottna i flera olika felkällor. Klart är dock att bilar som använts i ett fuktigt klimat har en högre risk för att inte fungera, självutlösa eller utlösa med för hög kraft. Fukt verkar att bidra till en kemisk förändring i pyrotekniken med ammoniumnitrat som gör att explosionen sker för snabbt (för hög kraft).

Anonyma uppgiftslämnare till nyhetsbyrån Bloomberg har uppgett att Takata ändrade på den kemiska strukturen redan 2008. Något som i så fall skulle indikera att man relativt tidigt kände till problemet men inte medgav något officiellt.

Att byta ut närmare 34 miljoner krockkuddar blir ett gigantiskt, logistiskt problem då bilindustrin just nu arbetar för högtryck på de flesta marknader. Takata har ingen möjlighet att tillverka alla krockkuddar som behövs på egen hand, åtminstone inte snabbt nog. Konkurrenter som TRW, Daicel och Autoliv utvecklar nya krockkuddar som kan ersätta Takatas men även dessa måste testas noggrant innan de kan börja produceras.

Att ersätta alla 34 miljoner krockkuddar blir därför en process som antas pågå i flera år. Många av bilarna som berörs är så gamla att det blir svårighet att nå ägarna. Den tragiska dödsolyckan i januari var ett sådant exempel där bilägaren helt enkelt inte nåtts av informationen. Biltillverkarna som berörs är BMW, Chrysler, Mercedes lastbilar, Ford, General Motors (åtta varumärken), Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru och Toyota.

 

Missa inte denna läsning:

Dystert rekordår i USA – över 60 miljoner bilar blev återkallade

 

Skandalen växer – 34 miljoner krockkuddar ska bytas
Flera advokatfirmor driver skadeståndsprocesser mot Takata efter de dödsfall och hundratalet svåra olyckor som inträffat. Här syns tydligt rosten i krockkudden från den Honda Accord som bilägaren köpte begagnad våren 2014. Vid en lättare sammanstötning i början på året utlöste krockkudden och föraren dog av metallsplittret. Foto: The Ammons Law Firm.
Annons
Annons
Rulla till toppen