Nu är det slut på de tysta elbilarna – måste låta mer

Med start 2019 måste alla elbilar skicka ut någon form av ljud i lägre hastigheter, har EU bestämt. Annars finns risk för allvarliga fotgängarolyckor.
Annons

En av de främsta fördelarna med att köra elbil – och kanske den fördel som de flesta reagerar mest på när de kör eller åker en elbil – är ljudnivån. Men nu har EU bestämt att de ljudlösa elbilarna ska ge ifrån sig ljud i hastigheter upp till 30 km/h, annars finns risk att oskyddade trafikanter inte hör bilen.

Nya uppgifter om Tesla Model 3: Ska visas i mars 2016

Exakt hur ljuden ska låta är inte klart än, säger forskaren Johan Fagerlönn till Ny Teknik. Han är forskare och leder ett ljudprojekt där Volvo Cars, Volvo Bussar och Scania ingår.

”Ljudens karaktär och egenskaper är inte helt bestämda än. Kraven kommer förmodligen att ange hur hög ljudnivån ska vara, att det ska vara två eller flera frekvensområden och att man ska kunna höra när fordonet ändrar hastighet. Sedan är det upp till fordonstillverkarna att utforma ljudet och anpassa det till olika märken och modeller. Jag tror att det kan ge nya möjligheter att förhöja upplevelsen av elfordon”, säger han till Ny Teknik.

Enligt honom finns också risker med elbilsljuden: i en korsning där många elbilar möts och alla har olika typer av ljud kan det bli ”ett sammelsurium av olika ljud”, vilket kan få folk att inte vilja köpa elbilar.

”Tanken är ju att man ska förstå att det är fordon. Fast personligen tycker jag att det vore lite konstigt om de skulle låta som bensinbilar”, säger Johan Fagerlönn till Ny Teknik.

Audi bekräftar eldriven Q6: "Den blir sportig och sexig"
Elbil från 1920-talet hittad – utmanar dagens modeller
Annons
Annons
Rulla till toppen