Nu får elbilarna inte längre vara tysta

Med start 2019 måste alla elbilar skicka ut någon form av ljud i lägre hastigheter, har EU bestämt. Annars finns risk för allvarliga fotgängarolyckor.

Nu får elbilarna inte längre vara tysta
Snart är det inte bara fågelkvitter och tystnad som ackompanjerar elbilarna – de måste också ha ett särskilt ljud i låga farter.

En av de främsta fördelarna med att köra elbil – och kanske den fördel som de flesta reagerar mest på när de kör eller åker en elbil – är ljudnivån. Men nu har EU bestämt att de ljudlösa elbilarna ska ge ifrån sig ljud i hastigheter upp till 30 km/h, annars finns risk att oskyddade trafikanter inte hör bilen.

Exakt hur ljuden ska låta är inte klart än, säger forskaren Johan Fagerlönn till Ny Teknik. Han är forskare och leder ett ljudprojekt där Volvo Cars, Volvo Bussar och Scania ingår.

"Ljudens karaktär och egenskaper är inte helt bestämda än. Kraven kommer förmodligen att ange hur hög ljudnivån ska vara, att det ska vara två eller flera frekvensområden och att man ska kunna höra när fordonet ändrar hastighet. Sedan är det upp till fordonstillverkarna att utforma ljudet och anpassa det till olika märken och modeller. Jag tror att det kan ge nya möjligheter att förhöja upplevelsen av elfordon", säger han till Ny Teknik.

Enligt honom finns också risker med elbilsljuden: i en korsning där många elbilar möts och alla har olika typer av ljud kan det bli "ett sammelsurium av olika ljud", vilket kan få folk att inte vilja köpa elbilar.

"Tanken är ju att man ska förstå att det är fordon. Fast personligen tycker jag att det vore lite konstigt om de skulle låta som bensinbilar", säger Johan Fagerlönn till Ny Teknik.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är bra att elbilarna ska ge ifrån sig ljud.
125
303