Just nu lanserar Opel nya generationen Corsa, som är en mycket viktig modell på den europeiska marknaden. I produktkatalogen till Opel Corsa finns en reklambild med en fotomodell som anmälts till Reklamombudsmannen – och som Opel nu fälls för.
På bilden sitter kvinnan med det ena benet uppe på instrumentbrädan och personen som anmält bilden till Reklamombudsmannen tycker att kvinnans placering vid växelspaken är störande.
Opel Sverige håller med och har nu tagit bort bilden på kvinnan till nästa upplaga av broschyren. Flera personer har reagerat på bilden även i andra länder.
”Alla bilder är valda av Opels vice vd och marknadsdirektör som kommer från modeindustrin och som blev helt överraskad av reaktionerna. Hennes idé var att visa starka, moderna kvinnor. Och det är så man kommunicerar inom hennes gamla industri utan att någon känner sig kränkt”, skriver Opel i sitt yttrande till Reklamombudsmannen.
Genom sin klädsel och pose framställs kvinnan som ett rent sexobjekt, skriver RO:
”Framställningen av kvinnan har ingen koppling till den marknadsförda produkten bil vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande.”
Även Jaguar har fått bakläxa för sin reklam hos den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen, men där gällde det istället ”farlig bilkörning”.
Missa inga nyheter – följ oss på Facebook