Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

”Den bästa och snyggaste S60 som Volvo byggt” – så beskriver vår chefredaktör den bilmodell som bara kineser hittills fått köpa. Men nu inleder Volvo exporten till USA av S60L, den förlängda versionen som även säljs som laddhybrid. Volvo S60L är faktiskt den första, kinabyggda bilen som exporterats till USA. Och vi har provkört bilen!
Annons

Den första gruppen av Volvo S60L är nu på väg att fraktas sjövägen via Shanghai, över Stilla Havet och vidare till USA. Därmed inleds en ny epok inte bara för Volvo, utan också för USA. Volvos S60L är nämligen de första ”kinabyggda” bilarna som importerats till USA.

För 15 år sedan målades det upp mörka moln i både USA och Europa, alla var nämligen övertygade om att man skulle översköljas av billiga bilar från Kina som de traditionella biltillverkarna inte skulle ha en chans att konkurrera mot prismässigt.

Men så blev det inte. Dels hade de kinesiska modellerna inte den förfining och säkerhetsnivå som behövdes för att övertyga européer och amerikaner. Men det var också så att den snabbt växande kinesiska efterfrågan på bilar slukade all produktionskapacitet. Och lite till, faktiskt. I själva verket blev det de utländska tillverkarna från Europa, USA och Asien som lyckades växa i Kina – inte tvärtom.

Tills nu, alltså. Volvos export från Kina till USA är den första i sitt slag och nu återstår det att se om amerikanerna kommer att rynka på näsan åt de kinabyggda modellerna. Sannolikheten är nog den att de flesta amerikaner är mer intresserade av de åtta centimeter extra benutrymme man får i baksätet på Volvo S60L, snarare än var bilen är byggd. Förutsatt att Volvo kan hålla samma kvalitetsnivå på de bilar som byggs i Chengdu, som i Torslanda och Gent.

Transporten över Stilla Havet till de amerikanska bilhandlarna tar cirka två månader. Sedan får vi se. Volvo har hittills varit fåordiga med prognoser och siffror kring S60L. T5-motorn är det enda alternativet, antingen med framhjulsdrift eller AWD som tillval.

Men i Kina lanserar Volvo ytterligare en version, S60L PPHEV, där förkortningen står för ”Petrol Plug-in Hybrid Electric Vehicle”. Volvo S60L PPHEV har en fyrcylindrig Drive-E turbomotor på 240 hästkrafter och 350 Nm. Dessutom finns en elmotor på 68 hästkrafter och 200 Nm.

Batteripaket i S60L PPHEV på 11,2 kWh ligger under bagagerumsgolvet och räcker för ungefär fem mils körning på el. Enligt Volvo hamnar utsläppen på drygt 50 g/km och den officiella förbrukningssiffran blir runt 2 l/100 km. Volvo S60 Inscription på PPHEV-drivlinan borde alltså vara högintressant för den amerikanska marknaden. Just den modellen har vi kört, nedan läser ni chefredaktör Alrik Söderlinds intryck från provkörningen i november 2014:

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA
Alrik Söderlind har provkört S60L laddhybrid.

Jag har kört Kinabyggda och förlängda Volvo S60L och det är tveklöst den bästa S60 någonsin.
Men jag är inte säker på att Volvo ska ta in den till Sverige.

• Snyggare – absolut. Förlängningen gör bilen mycket snyggare.

• Bekvämare – nu kan man äntligen sitta bra i baksätet. Åtta centimeter på längden gör stor skillnad.

• Bästa drivlinan – nya fyrcylindriga tvålitersmotorn ger 238 hästar. Till det kommer 68 elhästkrafter. 0-100 går på 5,6 sekunder och normförbrukningen ligger på 2,1 l/100 km och enbart på el ska bilen gå 53 kilometer.

• Körupplevelsen är tusen gånger trevligare än hos den dieseldrivna V60-hybriden som säljs i Sverige. Tystare, smidigare, mycket roligare och trevligare på höga varv. Bara en sådan sak som att den nya motorn är lättare än de gamla 5-cylindern avgör saken.

Kan det bli bättre?

Ja, bagageutrymmet är avgjort mindre. Lastgolvet ligger högre än tröskeln, vilket smakar väldigt mycket efterkonstruktion. Ska man vara premium på riktigt ska det inte kännas som att batterierna skohornats in. Det måste vara proffsigt gjort, som i exempelvis VW e-Golf – där det inte syns på något vis att bilen konverterats till eldrift.

Sedan har vi det här med sedaner i Sverige. Vi vill ju har praktiska bilar som sväljer mycket last. Därför skulle jag önska att Volvo hade råd att stoppa in laddhybridtekniken i XC60. Då skulle man bli först i suvklassen med en modern laddhybrid. Men man måste integrera batterierna på ett raffinerat vis och få plats med så mycket batterier att bilen ska kunna köras minst åtta mil på en laddning. Laddhybrider som bara går tre-fyra-fem mil kommer att kännas väldigt omoderna om några år.

Däremot har jag inget emot om laddhybriden skulle byggas i Kina. Jag har besökt fabriken och kunde inte se några skäl till att kvaliteten skulle skilja sig från de europabyggda bilarna. Marknaden för en XC60 Laddhybrid lär inte haller vara liten i Kina.

 

Missa inte denna läsning:

Volvo S60 Inscription – första ”kinesiska” Volvon till USA

 

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Volvo först i den kinesiska ”invasionen” av USA

Annons
Annons
Rulla till toppen