Alfa Romeo Giulia äntligen på gång – så kan den se ut

Mellanklassen får snart en ny utmanare i form av Alfa Romeo Giulia, och här kan vi visa illustrationer på hur den skulle kunna se ut. Vad sägs om bakhjulsdrift och motorer med Maseratiteknik...? Premiären ligger inte långt borta.

Alfa Romeo Giulia äntligen på gång – så kan den se ut
Alfa Romeo Giulia ger sig in i samma klass som Volvo S60, BMW 3-serie, Audi A4 och Mercedes C-klass. Här finns också mer nischade modeller som Lexus IS och nya Jaguar XE. Illustration: Schulte Design

Alfa Romeo ska göra comeback med en helt ny mellanklassmodell. Du har förmodligen hört det förut, men den här gången stämmer det faktiskt. Alfa Romeo har bara tre modeller på den svenska marknaden men i sommar lanseras ersättaren till 159 som märket hoppas mycket på. Försäljningen ska mer än femdubblas fram till 2018.

Nykomlingen heter Alfa Romeo Giulia och ska presenteras i juni. Att lanseringen dröjt så länge efter att tillverkningen av 159 lagts ned beror på att Alfa Romeo valde att byta framhjulsdrift mot bakhjulsdrift – ett viktigt men kostsamt beslut, både tids- och pengamässigt. Den bakhjulsdrivna plattformen utvecklades tillsammans med Maserati. Fyrhjulsdrift ska dock finnas som tillval.

Alfa Romeo Giulia kommer också som kombi med namnet Sportwagon. Detta är startpunkten för totalt nio nya Alfa Romeo-modeller som enligt planen ska lanseras de kommande nio åren. Koncernchefen Sergio Marchionne är extremt kontroversiell och har i princip skrotat Lancia, men Alfa Romeo har han stora planer för. Märket ska bland annat få motorer med Ferrariteknik. Illustration: Schulte Design

I den här klassen lär många köpare välja dieselmodellerna av Giulia och där erbjuds en fyrcylindrig 1,6-litersmotor, en större V6-motor på 3,0 liter och förmodligen också något mer däremellan. Bensinmotorerna sträcker sig från en 1,4-litersfyra på 110 eller 180 hästar till en 1,8-litersmotor med mellan 200 och 330 hästkrafter. Sportmodellen får V6-motor på upp till 500 hästkrafter.

Enligt uppgifter till Car Magazine väljer Alfa Romeo att helt lägga ned småbilen Mito. Istället ska märket satsa på att göra comeback i övre mellanklassen och konkurrera med BMW 5-serie.

Alfa Romeo-chefen Harald Wester har själv erkänt för Autocar att märket lovat för mycket och underlevererat.

"Vi lever i en värld av extremt tuff konkurrens. Det är helt klart att varje bil måste vara betydligt bättre än de viktigaste konkurrenterna", sa han i samband med Genèvesalongen.

Jag tycker Alfa Romeo verkar vara på rätt väg med Giulia. Fortsätt så här!
759
22