Alfa Romeo ska göra comeback med en helt ny mellanklassmodell. Du har förmodligen hört det förut, men den här gången stämmer det faktiskt. Alfa Romeo har bara tre modeller på den svenska marknaden men i sommar lanseras ersättaren till 159 som märket hoppas mycket på. Försäljningen ska mer än femdubblas fram till 2018.
Nykomlingen heter Alfa Romeo Giulia och ska presenteras i juni. Att lanseringen dröjt så länge efter att tillverkningen av 159 lagts ned beror på att Alfa Romeo valde att byta framhjulsdrift mot bakhjulsdrift – ett viktigt men kostsamt beslut, både tids- och pengamässigt. Den bakhjulsdrivna plattformen utvecklades tillsammans med Maserati. Fyrhjulsdrift ska dock finnas som tillval.
I den här klassen lär många köpare välja dieselmodellerna av Giulia och där erbjuds en fyrcylindrig 1,6-litersmotor, en större V6-motor på 3,0 liter och förmodligen också något mer däremellan. Bensinmotorerna sträcker sig från en 1,4-litersfyra på 110 eller 180 hästar till en 1,8-litersmotor med mellan 200 och 330 hästkrafter. Sportmodellen får V6-motor på upp till 500 hästkrafter.
Enligt uppgifter till Car Magazine väljer Alfa Romeo att helt lägga ned småbilen Mito. Istället ska märket satsa på att göra comeback i övre mellanklassen och konkurrera med BMW 5-serie.
Alfa Romeo-chefen Harald Wester har själv erkänt för Autocar att märket lovat för mycket och underlevererat.
”Vi lever i en värld av extremt tuff konkurrens. Det är helt klart att varje bil måste vara betydligt bättre än de viktigaste konkurrenterna”, sa han i samband med Genèvesalongen.