På utsidan är det en försiktig evolution av 7-serien, BMW har inte tagit några stora risker utan satsat på mer krom och tydligare markerade njurar. Taklinjen är lite mera lutad och ”axlarna” över bakhjulen är mera betonade.
De som är begåvade med ett gott ögonmått ser inga stora skillnader mellan nya och gamla 7-serien, vilket också är riktigt. Nya BMW 7-serien har vuxit i längd med 19 millimeter (5.098 mm), är lika bred (1,902 mm) och sju millimeter högre (1.478 mm). Långa hjulbasen har också fått samma försiktiga förlängning och mäter nu 5.238 millimeter (18 mm extra). Axelavstånden är de samma i båda fallen.
Under ytan har det dock skett en hel del och BMW drar nytta av erfarenheterna från i3 och i8, de första massproducerade kolfiberbilarna. Inuti takstolparna av höghållfast stål har BMW förstärkt konstruktionen med kolfiberarmerad epoxiplast. Hjulupphängning och bromsar har bantats med 40 kilo, vilket innebär tio kilo mindre i ofjädrad vikt per hjul.
Luftfjädringen sitter nu både fram och bak på nya 7-serien och de tidigare hydrauliska kränghämmarna är nu elektroniskt styrda (tillval på vissa modeller). Luftfjädringen ger också möjlighet att höja och sänka bilen med sammanlagt 30 millimeter. Styrservot är nytt och elektromekaniskt, som brukligt numera, vilket ger bilen vissa autonoma funktioner som till exempel möjligheten att parkera själv utan förare bakom ratten – något som BMW hävdar att man är först med.
Bakhjulsstyrning och fyrhjulsdrift (xDrive) gick inte att kombinera förut men det har BMW ändrat på med ”G11:an”, internkoden för nya 7-serien. De förlängda L-versionerna heter G12. I lägre hastigheter kan bakhjulen styra motsatt framhjulen i upp till tre grader, vilket gör bilen lättare att få med sig runt hörn och liknande. I högre hastigheter styr bakhjulen mot samma håll som framhjulen vilket ger en virtuellt förlängd hjulbas och tryggare köregenskaper.
Femte generationen iDrive debuterar i nya 7-serien och systemet visade BMW redan i början på året, på CES i Las Vegas. Den kraftig förstorade pekskärmen fungerar ungefär som en modern mobiltelefon och dessutom går det att styra några funktioner med gester (3D-sensorer framför skärmen). Man behöver till exempel inte röra skärmen alls om man vill avfärda ett inkommande telefonsamtal, det gäller bara att göra rätt tecken. Samma sak med att justera högtalarvolymen.
Lyxkänslan är väl tillgodosedd i nya BMW 7-serien där antalet tillval utökats och man nu också har serien ”Executive Lounge” som ska se till att skapa den riktigt förnäma förstaklasskänslan. Motoralternativen och detaljer om prestanda och förbrukning finns i faktarutan nedtill på sidan. Fler motorer tillkommer, bland annat en uppdaterad V12:a. Försäljningen startar i höst men de svenska priserna är inte riktigt klara ännu.
Missa inte denna läsning:
Nya BMW 7-serien läcker ut i förtid – gillar du designen?
HELT NYA BMW 7-SERIEN – TEKNISKA DATA
MODELLVARIANTER:
BMW 750i xDrive (BMW 750Li xDrive):
V8 bensinmotor med
BMW TwinPower Turbo (två TwinScroll Turbo-aggregat, direktinsprutning, Valvetronic, Dubbel-Vanos),
Cylindervolym: 4.395 cm3, Motoreffekt: 330 kW/450 hk vid 5.500 – 6.000 v/min, Max. vridmoment: 650 Nm vid 1.800 – 4.500 v/min
Acceleration [0 – 100 km/h]: 4,4 sek (4,5 sek)
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning, blandad körning*: 8,3 – 8,1 l/100 km (8,5 – 8,3 l)
CO2-utsläpp*: 194 – 189 g/km (197 – 192 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6
BMW 740i (BMW 740Li):
Rak sexcylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo (TwinScroll Turbo-aggregat, direktinsprutning, Valvetronic, Dubbel- Vanos),
Cylindervolym: 2.998 cm3, Motoreffekt: 240 kW/hk vid 5.500 – 6.500 v/min, Max. vridmoment: 450 Nm vid 1.380 – 5.000 v/min
Acceleration [0 – 100 km/h]: 5,5 sek (5,6 sek)
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning, blandad körning*: 7,0 – 6,6 l/100 km (7,0 – 6,6 l)
CO2-utsläpp*: 164 – 154 g/km (164 – 154 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6
BMW 730d (BMW 730Ld):
Rak sexcylindrig dieselmotor med BMW TwinPower Turbo (Turboaggregat med variabel turbingeometri, CommonRail-direktinsprutning),
Cylindervolym: 2.993 cm3, Motoreffekt: 195 kW/265 hk vid 4.000 v/min, Max. vridmoment: 620 Nm vid 2.000 – 2.500 v/min
Acceleration [0 – 100 km/h]: 6,1 sek (6,2 sek)
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning, blandad körning*: 4,9 – 4,5 l/100 km (5,0 – 4,6 l)
CO2-utsläpp*: 129 – 119 g/km (132 – 122 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6
BMW 730d xDrive (BMW 730Ld xDrive):
Rak sexcylindrig dieselmotor med BMW TwinPower Turbo (Turboaggregat med variabel turbingeometri, CommonRail-direktinsprutning),
Cylindervolym: 2.993 cm3, Motoreffekt: 195 kW/265 hk vid 4.000 v/min, Max. vridmoment: 620 Nm vid 2.000 – 2.500 v/min
Acceleration [0 – 100 km/h]: 5,8 sek (5,9 sek)
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning, blandad körning*: 5,2 – 4,8 l/100 km (5,2 – 4,8 l)
CO2-utsläpp*: 137 – 127 g/km (137 – 127 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6
BMW 740e (BMW 740Le, BMW 740Le xDrive):
Rak fyrcylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo (TwinScroll Turbo-aggregat, direktinsprutning, Valvetronic, Dubbel- Vanos), Cylindervolym: 1.997 cm3, Motoreffekt: 190 kW/258 hk vid 5.000 – 6.500 v/min, Max. vridmoment: 400 Nm vid 1.250 – 4.800 v/min
BMW eDrive-teknologi med elmotor,
Motoreffekt: 70 kW/95 hk, Max. vridmoment: 250 Nm, Högspänningsbatteri av litiumjontyp, Total systemeffekt: 240 kW/326 hk
Acceleration [0 – 100 km/h]: 5,6 sek (BMW 740Le:
5,7 sek, BMW 740Le xDrive: 5,5 sek)
Toppfart: >240 km/h
Toppfart eldrift: 120 km/h (elektroniskt begränsad)
Räckvidd eldrift**: 40 km (BMW 740Le: 40 km,
BMW 740Le xDrive: 37 km)
Förbrukning, blandad körning**: 2,1 l/100 km (BMW 740Le:
2,1 l, BMW 740Le xDrive: 2,3 l)
Elförbrukning, blandad körning**:
12,5 kWh/100 km (BMW 740Le: 12,5 kWh, BMW 740Le xDrive: 13,0 kWh)
CO2-utsläpp**: 49 g/km (BMW 740Le: 49 g/km, BMW 740Le xDrive: 53 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6