Corvetteägare och hund blev inlåsta – båda dog

Vi närmar oss den tiden på året då en timmes parkering i solen kan resultera i en farligt varm bil. Temperaturen stiger snabbt i en bil och kan bli dödlig för hundar, barn och även vuxna. Nyligen dog en 72-årig man och hans hund när de blev inlåsta i en Chevrolet Corvette C6 med dött batteri.
Annons

Minnesgoda läsare kommer nog ihåg att vi förra sommaren gjorde ett ”bastutest” med en svart VW Passat CC som ställdes i solen. Utomhustemperaturen var 31 grader och redan efter en timme var det 58 grader varmt i bilen. Efter ytterligare en timme hade temperaturen stigit till 70.

Efter fyra timmar i solen avslutade vi testet och då var temperaturen uppe i 73 grader. Då ska man betänka att Passat CC är en modern bil med relativt små och mörka rutor. I en äldre bil utan UV-blockering skulle temperaturen mycket väl kunnat klättra över 80 grader.

Temperaturökningen är alltså mycket snabb och blir fort farlig för exempelvis hundar, som bara kan svettas via munnen, nosen och trampdynorna. Att lämna små barn ensamma i en bil är inget som sker ofta, hoppas vi, men skulle en förälder lämna kvar ett sovande barn och glömma tiden kan solvärmen leda till en mycket tragisk olycka. Vart och vartannat år dör små barn på det här viset i Sverige, senaste exemplet hittar vi i Eslöv 2013.

En tragisk olycka i måndags påminner oss återigen om hur farlig värmen i en bil kan bli. James Rogers från staden Port Arthur i södra Texas, USA, blev inlåst i sin Chevrolet Corvette från 2007 (C6-modellen). James Rogers, 72 år, hade ätit frukost på ”Waffle House” där han även pluggade in sin mobiltelefon på laddning.

Corvetteägare och hund blev inlåsta – båda dog
James Rogers, 72 år, och hans hund dog när de blev inlåsta i en varm bil.

James Rogers glömde mobilen inne i restaurangen, satte sig i sin Corvette tillsammans med hunden Lei och upptäckte att bilen inte startade på grund av att batteriet var dåligt laddat. Sannolikt tömde startförsöken batteriet fullständigt och då aktiveras inte centrallåset. Dörrhandtagen har ingen mekanisk förbindelse med låskolven och för att få upp dörren måste man dra i en speciell spak – en information som James Rogers uppenbarligen inte fått.

Utan ström i batteriet kunde James Rogers inte använda signalhornet och de som försökt slå sönder en sidoruta vet hur svårt det kan vara. James Rogers blev sittande i Corvetten så länge att både han och hunden dog av värmeutmattning. Tyvärr är inte olyckan helt ovanlig i USA, flera personer har dött på samma sätt i Corvette C6 och även nya C7 har en liknande konstruktion på dörrlåset.

Skulle man passera en bil i solen med inlåsta barn eller djur gäller regeln ”nöd går före lag”. Slå sönder en lämplig sidoruta med ett litet, vasst föremål. Kasta ingen stor sten, de brukar studsa och kan bli riktigt farliga både vid studs och genomslag.

 

Missa inte denna läsning:

Bastutestet: Så stekhet blir din bil på sommaren

 

Corvetteägare och hund blev inlåsta – båda dog
När man ska testa värmen i en bil, som står i solljus, räcker det inte med vanliga temperaturmätare. Man måste ha samma typ som används i bastun. Mest förvånande var hur snabbt temperaturen stiger i en parkerad bil, redan efter en timme är det farligt varmt.
Annons
Annons
Rulla till toppen