Så bra – eller dåligt – är stöldskyddet i nya bilar

Volkswagen ligger bra till medan Subaru och Suzuki floppar. Andra bilmärken vill inte testa sina bilar alls.

Biltjuvarna stötte på problem när nya bilar fick elektronisk startspärr – men det har inte hindrat dem från att hitta på andra sätt att komma över bilen. Ett exempel är att det blivit vanligare med nyckelstölder. En del ligor riktar också in sig på bildelsstölder, där till exempel navigationssystemet, backspeglarna eller krockkuddarna sedan säljs utomlands.

Nu presenteras listan över Sveriges mest stöldsäkra bilar. Fyra av tio bilar som testats får toppresultat, men vissa klarar inte alls kraven. Och en del bilmärken vill inte testa sina bilar enligt NVSA-normen.

"Värst är att några biltillverkare vägrar låta sina nya modeller gå igenom testerna. Mot bakgrund av alla fördelar som NVSA för med sig är det mycket beklagligt att exempelvis BMW, Mercedes och Honda väljer att inte rapportera sina fordon för rating", säger Anders Edvardsson, ansvarig för testnormen NVSA i Sverige.

Allra bäst på stöld- och inbrottsskydd är Volvo, Audi, Porsche, Volkswagen och Lexus medan Dacia, Subaru och Suzuki ligger sämst till. Det är bara en enda modell som får femstjärnigt betyg för både stöld av bil och stöld ur bil, och det är Citroën C5 med Exclusive-paket.

Några av storsäljarna på den svenska bilmarknaden från Volkswagen får bra betyg – men bara så länge bilarna har ett särskilt säkerhetspaket.

Här hittar du alla testade bilar hos NVSA.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Bra stöldskydd är viktigt när jag köper bil.
211
48