Högvarvig V8-motor får pris – nu skrotas den av Ferrari

Första pris till motorn som nu läggs ned. Även BMW i8 och Tesla får det prestigefyllda priset.
Annons

Den lilla turbomotorn från Ford på 1,0 liter som går under namnet EcoBoost har vunnit det prestigefyllda Engine of the Year-priset flera år i rad, men i år är det istället den trecylindriga turbomotorn i BMW i8 som tar hem priset totalt sett i alla klasser.

Den vann dessutom i klassen för motorer på mellan 1,4 och 1,8 liter, samt i klassen för nyutvecklade motorer. Juryn imponerades av att en så liten motor, tillsammans med en elmotor, kan utveckla så mycket kraft.

i8-motorn var heller inte den enda BMW-motorn som fick pris – den raka sexan med dubbla turbo som finns i M3 och M4 vann i klassen för 2,5–3,0-motorer.

I prestandaklassen stod 4,5-litersmotorn från Ferrari 458 som vinnare. Den högvarviga sugmotorn fanns också i 458 Speciale och lyckades hålla V8-motorn från Mercedes-AMG på andra plats.

Ferrarimotorn är dock på väg ut – i nya 488 GTB ersätts den, som modet i bilbranschen just nu föreskriver, av en mindre turbomotor.

Prestigepris till Fords nya trecylindriga turbomotor
Världens tio bästa motorer – Volvos VEA-motor fick pris

Här är resten av vinnarna

Upp till 1,0 liter: Ford 1,0 EcoBoost (trecylindrig turbo)
1,0–1,4 liter: Peugeot/Citroën 1,2 (trecylindrig turbo)
1,8–2,0 liter: Mercedes-AMG 2,0 (fyrcylindrig turbo)
2,0–2,5 liter: Audi 2,5 TFSI (femcylindrig turbo)
3,0–4,0 liter: McLaren 3,8 (V8 med dubbla turbo)
4,0 liter och uppåt: Ferrari 4,5 V8
Grön motor: Teslas eldrivlina

Klassisk V8 med på listan över världens bästa motorer
Högvarvig V8-motor får pris – nu skrotas den av Ferrari
Annons
Annons
Rulla till toppen