Den lilla turbomotorn från Ford på 1,0 liter som går under namnet EcoBoost har vunnit det prestigefyllda Engine of the Year-priset flera år i rad, men i år är det istället den trecylindriga turbomotorn i BMW i8 som tar hem priset totalt sett i alla klasser.
Den vann dessutom i klassen för motorer på mellan 1,4 och 1,8 liter, samt i klassen för nyutvecklade motorer. Juryn imponerades av att en så liten motor, tillsammans med en elmotor, kan utveckla så mycket kraft.
i8-motorn var heller inte den enda BMW-motorn som fick pris – den raka sexan med dubbla turbo som finns i M3 och M4 vann i klassen för 2,5–3,0-motorer.
I prestandaklassen stod 4,5-litersmotorn från Ferrari 458 som vinnare. Den högvarviga sugmotorn fanns också i 458 Speciale och lyckades hålla V8-motorn från Mercedes-AMG på andra plats.
Ferrarimotorn är dock på väg ut – i nya 488 GTB ersätts den, som modet i bilbranschen just nu föreskriver, av en mindre turbomotor.
Världens tio bästa motorer – Volvos VEA-motor fick pris
Här är resten av vinnarna
Upp till 1,0 liter: Ford 1,0 EcoBoost (trecylindrig turbo)
1,0–1,4 liter: Peugeot/Citroën 1,2 (trecylindrig turbo)
1,8–2,0 liter: Mercedes-AMG 2,0 (fyrcylindrig turbo)
2,0–2,5 liter: Audi 2,5 TFSI (femcylindrig turbo)
3,0–4,0 liter: McLaren 3,8 (V8 med dubbla turbo)
4,0 liter och uppåt: Ferrari 4,5 V8
Grön motor: Teslas eldrivlina